افزایش سلاح‌های سایبری ناتو برای مقابله با روسیه

کمیته رکن چهارم – اعضای  پیمان ناتو روز چهارشنبه توافق کردند که استفاده از روش‌ها و تسلیحات سایبری را در طی عملیات نظامی افزایش دهند، اعضای این پیمان همچنین توانایی‌هایی سایبری دیگری را نیز  ارتقاء می‌دهند تا با روسیه مقابله کنند.

از زمان جنگ سرد، این تغییرات بخشی از بزرگترین تصمیم‌های پیمان ناتو است، که طی آن وزیران دفاع از ایجاد دو مرکز فرماندهی جدید برای کمک به حفاظت از اروپا پشتیبانی می‌کنند.

دبیر کل پیمان ناتو، در جلسه‌ی وزیران دفاع در بروکسل که چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته بر گفت: «این اصلاحات نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر محیط امنیتی تغییر یافته است.»

پس از الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، نگرانی‌ها مبنی‌بر این‌که جناح شرقی این پیمان در خطر باشد، افزایش یافته است.

استولتنبرگ گفت: «ما اکنون به عنوان واکنش به محیط امنیتی جدید و تغییریافته که در آن فضای سایبری، بخشی از چشم‌انداز تهدیدی است که باید با آن مقابله کنیم، در حال یکپارچه کردن عوامل سایبری در عملیات و مأموریت‌های ناتو هستیم.»

وی افزود: «در هر درگیری نظامی، فضای سایبری بخشی جدایی ناپذیر خواهد بود و بنابراین ما نیاز داریم دفاع سایبری و همچنین توانایی‌های سایبری خود را تقویت کنیم. توجه داشته باشید که چنین تاکتیک‌هایی در مبارزه با داعش در عراق و سوریه بسیار موثر بوده است.»

پس از گذشت سال‌ها از پایان دادن به ساختار فرماندهی بعد از اتمام جنگ سرد، ناتو می‌خواهد دو مرکز فرماندهی جدید  اضافه کند، یکی برای محافظت از خطوط ارتباطی در سراسر اقیانوس اطلس، و دیگری برای ایجاد هماهنگی بین حرکت نیروها و تجهیزات در سراسر اروپا.

ناتو هدف حملات سایبری قرار می‌گیرد

صدها حمله‌ی سایبری که هر ماه شبکه‌های ناتو را هدف قرار می‌دهند، و افزایش ترس از تاکتیک‌های سایبری کرملین منجربه این شده است که ناتو تصمیم بگیرد پایگاه‌های عملیات سایبری جدیدی را برای خود ایجاد کند.

ناتو سال گذشته فضای سایبری را، جایی که در آن مهاجمان به وب‌گاه‌ها نفوذ می‌کنند، ارتباطات را دچار اختلال می‌کنند و به فناوری‌های مورد استفاده در مبارزات آسیب‌می‌زنند، به عنوان یک حوزه‌ی مبارزه اعلام کرده و آن را با مبارزات زمینی و دریایی و هوایی مقایسه کرد.

استولتنبرگ گفت: «ما شاهد هستیم که روسیه قوی‌تر شده است، و می‌بینیم سال‌ها است که روی توانایی‌های نظامی خود سرمایه‌گذاری‌های عظمیی انجام داده است. ناتو باید بتواند به این اتفاقات واکنش نشان دهد. ما دائماً در حال سازگار شدن هستیم، و آن‌چه که در حال حاضر در اروپا انجام می‌دهیم بخشی از این سازگاری است.»

قابلیت‌های سایبری در ماموریت‌های ناتو قرار خواهند گرفت درست مانند کاری که در هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌ها انجام شد، که به طور کامل یکپارچه شده‌اند اما هنوز هم تحت کنترل کشورهای متکی هستند.

این نشست دو روزه در ستاد ناتو همچنین بحران هسته‌ای کره‌ شمالی را پوشش خواهد داد، این مسئله در طی یک شام کاری که در آن وزیران دفاع به رئیس دیپلماتیک اتحادیه‌ی اروپا، فدریکا موگرینی، ملحق خواهند شد، مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ روز چهارشنبه به پکن وارد شد تا چین را مجبور کند که برای جلوگیری از برنامه‌های سلاح‌های هسته‌ای و بالستیکِ پیونگ یانگ، رهبر کره شمالی عملیات بیشتری انجام دهد.

از آن‌جایی که پیونگ یانگ ششمین آزمایش هسته‌ای خود را، که قدرتمندترین آزمایش تا به امروز بوده است، انجام داده است، تنش‌ها افزایش یافته‌اند.

استولتنبرگ گفت: «تمام متحدان ناتو موافق هستند که ما باید کره شمالی را بیشتر تحت فشار قرار دهیم، زیرا کره شمالی با رفتار‌های بی‌پروا و غیرمسئولانه‌ی خود در حال توسعه‌ی سلاح‌های هسته‌ای و تولید موشک‌ها است.»

روز پنج‌شنبه موضوع مذاکرات درباره‌ی افغانستان بوده است، جایی که ناتو قصد دارد آموزش‌های خود را افزایش دهد و به منظور پشتیبانی از نیروهای محلی ۳ هزار سرباز جدید به آن اعزام کند.

در اواخر روز پنج‌شنبه وزیر دفاع آمریکا، جیم ماتیس، یک نشست جداگانه با شرکای ائتلاف که در خاورمیانه در حال مبارزه با داعش هستند، برگزار خواهد کرد.

هنگامی که ماتیس به اروپا سفر می‌کرد به خبرنگاران گفت که شرکای ائتلاف به دنبال این هستند که آمریکا یک برنامه‌ی روشن در مورد چگونگی شکست فیزیکی داعش ارائه دهد.

به دنبال تلفات پشت سر هم، از جمله پایگاه‌های سوریه و عراق به خصوص در موصل، مبارزان داعش آخرین تلاش‌های خود را انجام می‌دهند تا در امتداد دره‌ی رود فرات استقامت کنند.

دخالت نظامی آمریکا در سوریه تاکنون تنها به مبارزه با داعش متمرکز شده است.

یک منبع فرانسوی همچنین گفت: «به دنبال سخنرانی‌ سخت ترامپ علیه تهران، متحدان علاقه‌مندند تا سخنان ماتیس را درباره‌ی نقش ایران، که پشتیبان اصلی رئیس جمهور سوریه بشار اسد است، بشنوند.»

منبع: news.asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.