شرکت HP به نصب جاسوس‌افزار روی رایانه‌های خود متهم شد

کمیته رکن چهارم – «شرکت اچ پی» به نصب برنامه روی رایانه‌های شخصی خود متهم شد که به گفته برخی منابع، اطلاعات کاربر را به صورت مخفیانه از رایانه‌ها جابه‌جا می‌کند.

وب سایت computerworld در گزارشی نوشت؛ شرکت اچ پی بدون اجازه کاربر و به صورت مخفیانه برنامه HP Touchpoint Analytics Service را روی رایانه های شخصی نصب کرده و با آن اطلاعات و منابع کامپیوتر را به سرورهای خود انتقال می‌دهد.

این سرویس که جایگزین HP Touchpoint Manager شده به نظر می‌رسد از تاریخ ۱۵ نوامبر امسال توسط مایکروسافت عرضه شده و به عنوان بخشی از درایورهای آپدیت شده کامپیوترهای اچ پی روی سیستم نصب می‌شود.

وب‌سایت رسمی HP Touchpoint Manager در بیانیه‌ای نوشت:

این بخش نرم افزاری در سیستم های اچ پی به عنوان سرویس تحلیل و مدیریتی در نظر گرفته شده اما این شرکت تصمیم گرفته آن را متوقف کند. در هر صورت این بخش وظایف مهمی از قبیل پاکسازی و تامین امنیت دستگاه را بر عهده داشته و امنیت و آرامش کاربران را تضمین می‌کند.

علیرغم چنین بیانیه‌ای یکی از کاربران شاکی در بخش نظرات عنوان کرد:

برنامه HP Touchpoint Analytics بدون اجازه من روی سیستم نصب شده و با فرض اینکه فقط در پس‌زمینه کامپیوتر اجرا شود و هیچ اطلاعاتی را سرقت نکند، باز هم کار با کامپیوتر را برایم دشوار کرده است. برای مثال بعضا متوجه باز و بسته شدن برنامه ها در منوی Task Manager و راه‌اندازی فرآیندهای عجیب در قسمت های مختلف می‌شوم که باعث کندی رایانه‌ام می‌شود.

اغلب منابع خبری بر مسئله نصب مخفیانه این آپدیت روی کامپیوتر تاکید کرده‌اند. این در حالی است که این بسته نرم افزاری همچنان در سرویس های اچ پی جا خوش کرده و انگار نه انگار عمل پنهانی در حال وقوع است!

اچ پی هنوز واکنشی نسبت به این گزارش ها نشان نداده است. از طرفی، برخی از وب‌سایت های تخصصی روش های حذف این نرم افزار را آموزش داده اند. توصیه می‌شود کاربران از انجام این روش ها دست نگه دارند، چرا که ممکن است زنجیره فرآیندهای نرم افزاری با حذف این بسته بروزرسان دچار مشکل شود و عملکرد رایانه تحت الشعاع قرار گیرد.

منبع:: کلیک

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.