چرا باج‌افزار می‌نویسم؟!

کمیته رکن چهارم – باج‌افزارها یکی از پرطرفدارترین و متأسفانه مخرب‌ترین بدافزارهایی هستند که در سال‌های اخیر مورد استفاده تبهکاران سایبری قرار گرفته‌اند.

محدود کردن دسترسی به داده‌های حساس از طریق رمزنگاری، ارعاب کاربر و بدنبال آن اخاذی در ازای بازگرداندن این داده‌ها، هدف اصلی اکثر باج‌افزارهای این روزهاست. رمزگشایی فایل‌هایی که با طراحی زیرکانه به این روش رمزنگاری می‌شوند دشوارتر و در بسیاری مواقع غیرممکن است.

در تحقیقی جالب، محققان شرکت McAfee در ظاهر چند دانشجوی کارشناسی ارشد که مشغول کار بر روی پایان‌نامه خود هستند موفق به گفتگوی ایمیلی با برخی از نویسندگان و فعلان باج‌افزار شده‌اند. این محققان نشانی ایمیل این افراد را از روی اطلاعیه‌های باج‌گیری نمونه باج‌افزارهای اخیر گردآوری کرده بودند.

چرا نویسندگی باج‌افزار؟
اکثر تبهکاران سایبری که با محققان McAfee گفتگو داشته‌اند، “پول کافی” و “سریع، آسان و امن” بودن اخاذی سایبری را اصلی‌ترین دلایل ورودشان به این صنعت عنوان کرده‌اند.

نوشتن باج‌افزار یا استفاده از باج‌افزارهای آماده بکار؟
بر اساس این بررسی انجام شده اکثر این فعالان، خود اقدام به نوشتن کدهای باج‌افزار می‌کنند. هر چند که ممکن است از کدهای منتشر شده ایده بگیرند اما آنقدر باهوش هستند که دست به خلق گونه‌ای جدید بزنند. موضوعی که احتمال شناسایی شدن توسط محصولات ضدویروسی را که از امضاهای بدافزارهای موجود برای کشف بدافزارها استفاده می‌کنند بشدت کاهش می‌دهد.

پول اخاذی شده صرف چه می‌شود؟
اکثر این افراد سفر و خرید ماشین را اصلی‌ترین سرگرمی حاصل از اخاذی سایبری اعلام کرده‌اند. یکی از نویسندگان باج‌افزار هم که محققان McAfee موفق به گفتگو با او شده‌اند مطرح کرده که برای پرداخت بدهی‌هایش وارد این کسب و کار شده است!
حتی یکی هم به این محققان– در پوشش چند دانشجو – پیشنهاد داده که با خرید کد باج‌افزار از او، بدهی‌هایشان را به دانشگاه پرداخت کنند!

علاقمند به مذاکره
هر چند که در نگاه اول، نویسندگان باج‌افزار آدم‌های بی‌منطقی تصور می‌شوند اما بسیاری از شرکت‌کنندگان در این تحقیق پنهانی گفته‌اند که علاقمند به مذاکره با آن دسته از قربانبانی هستند که توانایی پرداخت مبلغ اخاذی تعیین شده را ندارند!

منبع : شبکه گستر

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.