بیت کوین همچنان قربانی می گیرد

کمیته رکن چهارم – در این مطلب به بررسی ۵ مورد از تهدیدات مربوط به حوزه ارزهای دیجیتالی یا ارزهای رمز محور می‌پردازیم.

با توجه به افزایش قابل‌ملاحظه قیمت بیت کوین هکرها اقبال بیشتری به هک و نفوذ، در این حوزه پیداکرده‌اند. در روزهای اخیر تعدادی بیت کوین به ارزش ۶۴ میلیون دلار، توسط هکرها سرقت شده است.
درکل عملکرد بیت کوین کاملاً ناعادلانه است و عموم مردم توانایی لازم برای استفاده از آن را ندارند. مشکل اصلی اینجا است که این عدم آگاهی منجر به نشت اطلاعات و درنتیجه سرقت آن‌ها می‌شود.
در پنج نمونه زیر این موضوع به‌وضوح نشان داده‌شده است که به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.
در ابتدا به بررسی بیت کوین و چگونگی برقراری امنیت آن می‌پردازیم تا دانسته‌های خود را در این زمینه کامل نماییم.

در تکنولوژی بیت کوین چگونه از سرمایه خود محافظت کنیم
شما می‌توانید بیت کوین را پولی در نظر بگیرید که در صندوق امانات گذاشته‌شده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا شما دوستدارید کلید این صندوق امانات را در اختیار شخص دیگری قرار دهید؟
عموماً تمامی بیت کوین‌ها به‌وسیله کلید عمومی «public key» قفل‌شده و تنها روش بازگشایی آن‌ها کلید خصوصی « private key» شما است که در اختیارتان قرار دارد و درصورتی‌که این کلید در اختیار دیگران قرار گیرد عملاً بیت کوین‌های شما سرقت شده است.
بیت کوین یک ارز دیجیتالی و رمز محور است که در فضای دارک وب از آن استفاده می‌شود و از ویژگی‌های این ارز دیجیتالی غیرقابل ردیابی بودن آن است، زیرا افراد در دارک وب اعمال مجرمانه‌ای مانند خرید اسلحه، قاچاق، مواد مخدر و… را از طریق بیت کوین انجام می‌دهند و غیرقابل ردیابی بودن این ارز کمک شایان توجهی به این افراد می‌نماید. لذا امکان غیرقابل ردیابی بودن این ارز دیجیتالی موجب می‌شود که در صورت سرقت، فرد قربانی به‌هیچ‌وجه نتواند پول و دارایی خود را پس بگیرد.

سارقان بیت کوین دنبال به دست آوردن رمز کیف پول الکترونیکی شما هستند
اگر شما از خدمات «Coinbase» استفاده می‌نماید به‌آسانی کلید عمومی و خصوصی در اختیار خواهید داشت. تحقیقات نشان داده افراد معمولاً برای ارزهای دیجیتالی خود آدرس ایمیل و پسورد همان ایمیل را قرار می‌دهند. این موضوع سبب می‌شود تا در صورت هک ایمیل کاربر به‌آسانی بتوان اطلاعات مربوط به ارزهای دیجیتالی شخص را سرقت نمود.
لذا به‌تمامی افرادی که قصد سرمایه‌گذاری روی بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتالی رادارند توصیه می‌شود که از یک گذرواژه ثابت برای ایمیل و کیف پول دیجیتالی خود استفاده نکنند زیرا با هک یکی از آن‌ها عملاً هردوی آن‌ها آسیب‌پذیر خواهند بود.

حفاظت از کلید خصوصی
اگر از سرویس‌هایی مانند «Coinbase» برای مدیریت کیف پول دیجیتالی خود استفاده می‌نمایید. باید بسیار مراقب کلید خصوصی خود باشید، زیرا فقط کافی است که هکرها به کلید خصوصی فرد دسترسی پیدا کنند به‌آسانی تمامی ارزهای موجود در کیف پول دیجیتالی فرد را سرقت خواهند نمود.
مراقب ذخیره‌سازی کلید خصوصی باشید زیرا افراد اطلاعات این کلید را در فضای مجازی مانند رایانه یا فلش ذخیره می‌نمایند یا بر روی کاغذ نوشته و در صندوق امانات قرار می‌دهند که در هر دو صورت باید به حفاظت و حراست از این کلید خصوصی بپردازند.

هکرهای سارق بیت کوین
برخی افراد به‌صورت میلیارد روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌نمایند و از طرفی دیگر تعدادی از هکرها در کمین این افراد هستند. بیت کوین یک ارز دیجیتالی و رمز پایه است و بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در اختیار افراد قرار نمی‌دهد زیرا سرمایه ایمنی وجود ندارد و هرلحظه امکان سرقت بیت کوین‌ها وجود دارد.

اتکا به شخص ثالث غیرقابل‌اعتماد
چندی پیش مبلغ ۶۴ میلیون دلار بیت کوین توسط هکری به نام «NiceHash» سرقت شد. این حمله هکری از طریق هک لپ‌تاپ یک کارمند شرکت خدماتی صورت گرفت. شاید باور این موضوع دور از ذهن باشد اما تنها با هک یک لپ‌تاپ توسط هکر ۶۴ میلیون دلار سرقت شد، آن‌هم سرقتی که غیرقابل‌پیگیری و ردیابی است.

کلاه‌برداری و گریختن
برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات بیت کوین در تبادلات بیت کوین شرکت داشته و به حفاظت از حساب‌های مشتریان می‌پردازد.
اما متأسفانه شاهد آن بوده‌ایم که در برخی اوقات این شرکت‌ها به‌صورت ناگهانی تعطیل می‌کنند و تمامی ارزهای دیجیتالی کاربران را نیز سرقت می‌نمایند.

منبع : سایبربان
 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.