پیش بینی روند های امنیتی و فناوری اطلاعات ۲۰۱۸

کمیته رکن چهارم – وقتی به تهدیدات سایبری در زیرساخت‌های حیاتی و تروریسم فیزیکی فکر می‌شود، این نتیجه حاصل‌شده که تهدیدات سایبری شکل بسیار گسترده و خطرناکی به خود گرفته اند.

مقدمه

امروزه موضوعاتی چون اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی، بلاک چین، شبکه‌های کامپیوتری، شبکه توزیع برق و… به مهم‌ترین بحث بین کاربران تبدیل‌شده و کمتر شخصی دیده می‌شود که با این موضوعات سروکار نداشته باشند. در قرن ۲۱ مخاطرات سایبری به‌شدت افزایش‌یافته است. طبق نظرسنجی صورت گرفته درباره ۱۴۰ واحد تأسیسات برق موجود در آمریکای شمالی نتیجه این‌گونه حاصل شد که ۸۸ درصد از افراد شرکت‌کننده، معتقد بودند که این تأسیسات تا ۲ الی ۳ سال آینده با مشکلات جدی‌ای در زمینه امنیت سایبری روبه‌رو خواهند شد.
وقتی به تهدیدات سایبری در زیرساخت‌های حیاتی و تروریسم فیزیکی فکر می‌شود، این نتیجه حاصل‌شده که تهدیدات سایبری بسیار گسترده و خطرناک است. درنتیجه، شرکت‌ها و مراکز امنیتی به‌ پیش‌بینی روندهای تهدید و فناوری در سال آینده اقدام می‌کنند و از این منظر می‌توان با تجمیع اطلاعات و پالایش آن‌ها، چشم‌اندازی کلی از این تهدیدات، به دست آورد.

پیش‌بینی‌های کسپرسکی

افزایش حملات زنجیروار

ارزیابی‌های شرکت کسپرسکی نشان می‌دهد در حال حاضر زنجیره شیوع حملات فرایند رو به رشدی را خواهد داشت که تابه‌حال موردتوجه قرار نگرفته است. این در حالی است که در طول سال ۲۰۱۸ انتظار می‌رود حملات، زنجیره‌ای تأمین بیشتری را شامل شود که با استفاده از این حملات، کاربران در برابر مهاجمان بی‌دفاع خواهند بود. به‌عنوان‌مثال طی سال ۲۰۱۷ شاهد بسیاری از حملات مانند حملات ExPetr / NotPetya بودیم. زمانی که حملات صورت گرفته با شکست مواجه شوند، مهاجم به ارزیابی دوباره وضعیت پروژه می‌پردازد. طی این اقدام، مهاجمان می‌توانند به اجرای فعالیت حمله خود به‌صورت زنجیره‌وار اقدام کنند که باعث می‌شود به‌طور مستقیم به هدف نهایی منجر شود. در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از حملات صورت گرفته بر اساس تجهیزات و نرم‌افزارهای شخص ثالث موجود روی سامانه موردنظر صورت گرفته است و بسیاری از سازمان‌ها و زیرساخت‌های استفاده‌کننده از این سامانه‌ها، در معرض حملات قرار دارند.

 

افزایش بدافزارهای تلفن همراه

بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با نرم‌افزارهای مخرب تلفن همراه، نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ بیشترین نرم‌افزارهای حملات پایدار و پیشرفته بر پایه انجام فعالیت‌ها روی زیرساخت‌های تلفن همراه صورت می‌گیرد.
همچنین بررسی‌های اخیر کارشناسان نشان می‌دهد سال ۲۰۱۸ به‌عنوان سال فراوانی بدافزارهای مبتنی بر UEFI خواهد بود.

 

هک روتر ها و مودم‌ها

یکی دیگر از مناطق شناخته شده آسیب‌پذیری که به‌شدت نادیده گرفته شده، روترها و مودم‌ها است. این تجهیزات بیشتر در خانه‌ها یا سازمان‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. درحالی‌که از این ابزارها برای نفوذ، استفاده می‌شود. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از مهاجمان، قادر به تشخیص هویت کاربران اینترنتی خواهند بود.
رسانه‌های اجتماعی
امروزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی در بازتاب اخبار بسیار نقش به سزایی دارد این در حالی است که استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و دیگر رسانه‌ها، نقش بسزایی در انتشار اخبار دارند.

 

پیش‌بینی‌های فناوری اطلاعات در سال ۲۰۱۸

 

هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء، بزرگ‌ترین فرایندهای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۸

امروزه از هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از راهبردها در زمینه هوشمندی و توسعه فناوری‌ها نام برده می شود؛ لذا کارشناسان اعلام کردند در سال ۲۰۱۸ یک پیشرفت عمده در زمینه هوش مصنوعی وجود خواهد داشت که توانایی ایجاد تغییرات عمده در زمینه ایجاد کسب‌وکارهای جدید را دارد.
اینترنت اشیاء، امروزه در صنعت نیز به کار میرود و این نشان می دهد در حال حاضر همه‌چیز در حال طی کردن راهی به سمت هوشمند سازی است. لذا با توجه به استفاده کاربران از لوازم و تجهیزات هوشمند به نظر میرسد که در سال ۲۰۱۸ روند استفاده از این تجهیزات روند رو به رشد و سعودی را در پیش خواهد داشت.
طبق نظرسنجی‌های جدید، ۸۵ درصد از مدیران ارشد شرکت‌های دولتی و خصوصی تا سال ۲۰۲۰ در بخش‌های هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیاء (IoT) سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
بیش از نیمی از سازمان‌های موردبررسی، تمایل به سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیون پوند در فن‌آوری‌های دیجیتالی مانند هوش مصنوعی، ابری، روباتیک، تجزیه‌وتحلیل، بلاک چین، اینترنت اشیا و واقعیت مجازی دارند که در این میان، هفتاد و سه درصد در بخش روباتیک، ۶۳ درصد در واقعیات مجازی، ۶۲ درصد در بخش فناوری‌های پوشیدنی، ۵۴ درصد در بیومتریک و ۴۳ درصد در بلاک چین، سرمایه‌گذاری خواهند کرد.
پل تامسون (Paul Thompson)، رئیس بخش تغییرات دیجیتالی شرکت دیلویت در انگلستان، دراین‌باره عنوان کرد: «اولین نسخه از این فهرست نشان می‌دهد که تعداد اندکی از شرکت‌های تجاری انگلیس، با موفقیت از فناوری‌های دیجیتال و روش‌های کار بهره‌برداری می‌کنند. در حال حاضر انگلستان با وجود استراتژی‌های غیرمنسجم، سطوح سرمایه‌گذاری معمولی و مهارت‌های مربوطه کم، با این توان دیجیتالی نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد.»
ازنظر مدیران، از میان تمام فناوری‌های دیجیتالی موجود در این فهرست، هوش مصنوعی بالاترین تأثیر را در آینده سازمان‌ها خواهد داشت؛ زیرا ۷۷ درصد رؤسا بر این باورند که هوش مصنوعی صنعتشان را مختل می‌کند.
شکاف مهارت‌های دیجیتال نیز نقش بزرگی در موفقیت‌ها یا عدم موفقیت آینده سازمان‌ها ایفا خواهد کرد و تنها ۲۰ درصد از مدیران عقیده دارند که عملکرد تدریجی نیروی کار با مهارت‌ها و تجارب دیجیتالی لازم وجود دارد.
در آخر باید گفت امروزه استفاده از فناوری یادگیری ماشینی نیز به عنوان شاخه های از هوش مصنوعی، به عنوان یکی از مهم‌ترین رکن فعالیت شرکت‌های بزرگ انتخاب ‌شده است.

چند نکته مهم:
بر اساس گزارش مارکت اند ریسرچ، هم‌اکنون ۸۰ درصد از سازمان‌ها، در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
بر اساس تجمیع اطلاعات، هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۸، در موارد زیر احتمالاً بیشتر دیده خواهد شد:
•    تجارت آنلاین
•    درگیری هوش مصنوعی با هوش مصنوعی؛ به‌عبارت‌دیگر، مبارزه میان ماشین‌ها، برای انجام حملات سایبری قوت می‌گیرد.
•    صنایع خود ران
•    هوش مصنوعی به‌صورت «اول‌شخص» مشکلات خود را بیان می‌کند.

 

بلاک چین

بلاک چین، منبعی توزیع‌شده برای ارز دیجیتال است و باعث ایجاد موج در بسیاری از صنایع، ازجمله پرداخت، قرارداد، ذخیره‌سازی فضای ابری، می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۸ بسیاری از صنایع، فعالیت‌های خود را بر بستر این وب‌سایت قرار دهند.

 

یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی امروزه در زیرساخت‌های صنعتی استفاده‌ می‌شود. اما مهاجمان، تمامی فعالیت‌های خود را در راستای شناسایی آسیب‌پذیری و چگونگی ایجاد اختلال در این سیستم‌ها پیش گرفته‌اند. با استفاده از یادگیری ماشینی می‌توان به بررسی سیستم‌های دفاعی و ارائه راهکارهای امنیتی برای پیش‌بینی حملات پرداخت. در این میان مهاجمان با استفاده از یادگیری ماشینی به‌عنوان یک پاسخ، استفاده می‌کنند که به ایجاد جنگ در برابر ماشین می‌پردازند. (این موضوع، همان درگیری ماشین با ماشین است که در قسمت قبل اشاره کردیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حملات ماشین محور می‌تواند آسیب‌پذیری‌های بسیاری را نسبت به انسان شناسایی کند.
استیو گروبمن، معاون شرکت مک آفی و مدیر ارشد فناوری این شرکت در صحبت‌های خود این‌گونه اعلام کرد اگر چه فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی به‌عنوان پایه و اساس دفاع شناخته می‌شوند، اما مهاجمان به همان اندازه فعالیت‌های مخرب خود را در راستای اجرای فعالیت‌های خلاق برای ایجاد اختلال پیش می‌گیرند.
مشارکت انسان و ماشین در برابر فعالیت‌های مهاجمان ضروری است. کارشناسان با استفاده از این فعالیت‌ها به شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و ارائه وصله‌های آسیب‌پذیری می‌پردازند.

 

نرم‌افزارهای Voice-Driven

درحالی‌که جستجوی صوتی و ارائه فرمان‌ها به‌صورت صوتی بسیار شکل ‌گرفته است؛ سال ۲۰۱۷ اولین سالی به شمار می‌رود که شاهد ارتقاء سطح پیشرفت این سامانه بود. اما سال ۲۰۱۸ فناوری مبتنی بر صدا به‌شدت بهبود یافته و نمونه آن را می‌توان در محصولات آمازون دید.
نرم‌افزارهای هوشمند
امروزه بسیاری از رسانه‌های اجتماعی وجود دارد که با رشد آن‌ها پیش‌بینی می‌شود مطالب بیشتری در سیستم‌عامل‌های مختلف پخش شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ نرم‌افزارهای بسیاری وجود داشت که با استفاده از ویرایش، ویژگی‌های متفاوتی به یک تصویر می‌دادند. باوجوداین، خالی از لطف نیست که سال ۲۰۱۸ ویرایش تصاویر با استفاده از تلفن همراه، روند رو به رشد قابل‌توجه ای به خود بگیرد.
ویدئو
ویدیو امروزه تبدیل به محبوب‌ترین و تأثیرگذارترین شکل محتوای دیجیتال برای کسب‌وکارها شده است. در سال ۲۰۱۸، ویدیوهای VR، AR و ۳۶۰ درجه ممکن است روند فنّاوری بعدی باشد؛ زیرا ممکن است برای نمایش یک تور مجازی از کسب‌وکار شما یا پیش‌نمایش محصولات و خدمات مورداستفاده قرار گیرد.

پیش‌بینی‌های امنیت سایبری ۲۰۱۸ 

توسعه باج افزارها

امروزه باج افزارها به‌عنوان یکی از مشکلات توسعه کسب‌وکارها به شمار می‌روند. کارشناسان مک آفی پس از بررسی‌های انجام شده اعلام کردند که سال گذشته حملات مبتنی بر باج افزارها با ۵۶ درصد افزایش، پیشرفت چشم‌گیری داشت، اما با توجه به این، رشد پرداخت باج به مهاجمان، کاهش یافت.
مهاجمان با استفاده از تجربیات خود، استراتژی‌هایشان را در رابطه با باج افزارها تغییر می‌دهند. باج افزارهای سنتی فعالیت خود را با هدف قرار دادن پایگاه‌های داده و رایانه‌ها اجرا می‌کردند. کارشناسان اظهار کردند استفاده از این ابزار برای آسیب رساندن به تجهیزات IOT در حال رشد و توسعه است.
روش‌های دیگری از حملات باج افزارها وجود دارد که پس از رمزگذاری اطلاعات، اطلاعات کاربر را حذف کرده و از کاربر درخواست باج هم نمی‌کند نمونه این باج افزار را می‌توان به باج افزار WannaCry اشاره کرد.

 

آسیب‌پذیری در برنامه‌های serverless
استفاده از برنامه‌های بدون سرور با استفاده از سیستم‌عامل‌هایی نظیر Amazon Web Service برای ایجاد برنامه‌های با کیفیت بالا در حال افزایش است. در این میان برنامه‌های Serverless در راستای یک چارچوب خاص ساخته می‌شوند که در آن تنظیم و نگهداری توسط شخص سومی در این سامانه، صورت می‌گیرد.
مک آفی هشدار داد حملات به شرکت‌های ارائه‌دهنده این فعالیت‌ها با روند رو به رشدی همراه است. لذا به کاربران توصیه می‌شود برای مراقبت از اطلاعات خود و رمزگذاری اطلاعات، از VPN یا یک نوع رمزگذاری خاص استفاده کنند.

 

جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از بازاریابی
شرکت‌ها پس از انتخاب موافقت‌نامه I Agree توسط کاربر، شروع به جمع‌آوری اطلاعاتی نظیر شنود، تماشا، ردیابی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات می‌کنند که این به‌نوبه خود، به‌عنوان یک بانک اطلاعاتی بسیار ارزشمند به شمار می‌رود. اطلاعات به‌دست‌آمده با اهداف بازاریابی در نظر گرفته می‌شود. شرکت مک آفی اعلام کرد که شرکت‌ها با در دست داشتن اطلاعات کاربران، فعالیت مخربی را اجرا می‌کنند که شامل فروش اطلاعات به شمار می‌رود.

 

ایجاد یک نسل دیجیتال با استفاده از کودکان
جمع‌آوری اطلاعات کاربران خردسال شاید در وهله اول کاری بی‌اهمیت به شمار رود اما باوجود فعالیت کاربران خردسال در شبکه‌های اجتماعی و قرار دادن تصاویر پروفایل‌ها، اطلاعات آنها می‌تواند به‌نوبه خود تشکیل یک بانک اطلاعاتی را رقم بزند. مهاجمان با دریافت و ذخیره اطلاعات کاربران فعالیت آن‌ها را مهندسی می‌کنند.

نتیجه

به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸، با توسعه اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، تهدیدات، حول این محورها، باشد. همچنین گسترش هوش مصنوعی در تجارت آنلاین و ایجاد امنیت سایبری، نقش مهمی خواهد داشت. رسانه‌های اجتماعی، به محل نبرد، تبدیل می‌شود و فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، خطرات بیشتری را در حوزه سایبر، رقم خواهد زد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.