اگر هک شدیم چه کنیم؟

کمیته رکن چهارم –  اگر فکر مى کنید کامپیوتر یا دستگاهتان هک شده است، چه واکنشی باید نشان دهید؟

ما مى‌دانیم که شما به حفاظت از کامپیوتر و موبایلتان اهمیت مى‌دهید و قدم‌های فراوانی براى امنیتشان برمى‌دارید. اما، فارغ از اینکه چقدر بصورت امن از تکنولوژى استفاده مى‌کنید، دیر یا زود ممکن است هک شوید یا در معرض خطر قرار بگیرید.

در این یادداشت که از طرف شرکت کاریارارقام ارائه شده یاد خواهید گرفت چگونه مشخص کنید که آیا موبایل یا کامپیوترتان هک شده است؟ در این صورت با گوشی هک شده چه باید کرد؟ و اگر چنینž است چکار مى‌توانید برای رفع هک گوشی یا کامپیوترتان انجام دهید.
در نهایت، هر چه سریع‌تر بفهمید که چه اشکالى وجود دارد، و هر چه سریع‌تر به آن واکنش نشان دهید، شانس بیشترى براى کاهش آسیبی که حمله کننده سایبرى مى‌زند خواهید داشت.

نشانه‌های هک شدن چیست؟
اغلب بیش از یک راه براى فهم اینکه هک شده اید وجود دارد و به همین دلیل ممکن است کار سختی باشد. در عوض هکرها معمولا نشانه هایی از خود بجا مى‌گذارند که اغلب شاخص نامیده مى‌شود. هر چه همخوانی سیستم با هر کدام از این نشانه‌ها بیشتر باشد، احتمال اینکه هک شده باشید بیشتر مى‌شود.

• سیستم آنتی ویروس اخطارى مبنی بر اینکه سیستم آلوده شده است را نشان دهد، مخصوصا اگر بگوید که قادر به حذف یا قرنطینه فایل هاى آلوده نمى‌باشد.
• صفحه نخست مرورگرتان بطور غیرمنتظره‌اى عوض شده باشد یا مرورگرتان شما را به وب سایت‌هایی مى برد که نمى خواستید بروید.
• حساب هاى کاربرى جدیدى در کامپیوتر یا وسیله تان وجود دارد که شما ایجاد نکرده اید، یا برنامه‌هایی در حال اجرا مى‌باشند که شما نصب نکرده‌اید.
• کامپیوتر یا اپلیکیشن‌ها مرتبا بهم مى‌ریزند، آیکونی براى اپلیکیشن هاى ناشناخته یا پنجره هاى عجیبی که مرتبا باز مى شوند وجود ندارد.
• برنامه‌اى خواستار اجازه شما براى انجام تغییرات بر روى سیستم تان مى‌شود، در حالی‌که بطور فعال هیچ اپلیکیشنی را نصب یا بروز رسانی نمى کنید.
• رمز عبور ورود به سیستم یا حساب آنلاینتان دیگر کار نمى‌کند، هر چند مى‌دانید رمز عبورتان را صحیح وارد می‌کنید.
• دوستانتان مى‌پرسند چرا هرزنامه برایشان مى‌فرستید در حالیکه شما اصلا اینکار را نکرده‌اید.
• موبایلتان هزینه غیر مجاز از طریق إرسال اس‌ام‌اس به شماره هایی که هزینه بردار هستند به شما تحمیل مى‌کند.
• ناگهان و بطور غیر مننظره مصرف باترى یا داده در موبایلتان بالا مى‌رود.

واکنش های مربوط به موارد هک شدن
اگر فکر مى‌کنید کامپیوتر یا دستگاهتان هک شده است، هر چه زودتر و سریعتر واکنش نشان دهید بهتر است.
اگر این کامپیوتر یا دستگاه را کارفرمایتان در اختیار شما قرار داده یا از آن در کارتان استفاده مى‌کنید سعى نکنید که خودتان آن را تعمیر و ترمیم کنید. چون نه تنها ممکن است بیشتر کار را خراب کنید، بلکه ممکن است شواهد ارزنده جهت تحقیق و بررسى را نیز از بین بیرید. بجاى اینکار سریعا این موضوع را به کارفرمایتان اطلاع دهید.
اینکار معمولا با اطلاع دادن به مرکز پشتیبان انفورماتیک، تیم امنیت یا سرپرستتان انجام مى‌شود.

اگر بنا به دلائلى نمى توانید با سازمانتان تماس بگیرید یا نگران تاخیر هستید، کامپیوتر یا دستگاهتان را از شبکه جدا کنید و سپس در حالت sleep یا مد هواپیما یا معوق قرار دهید، و از خاموش کردن یا ری‌استارت کردن دستگاه خودداری نمایید.

حتی اگر مطمئن نیستید و مشکوک هستید که هک شده‌اید بهتر است گزارش کنید تا اگر احیانا مشکلى بود بررسى و مشکلات مربوطه رفع شود.

منبع : ایتنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.