چگونه از خودتان محافظت کنید

کمیته رکن چهارم – تقریبا در همه موارد، باز کردن و خواندن ایمیل مشکلى ندارد. براى اینکه حمله فیشینگ عملى شود تبهکاران احتیاج دارند که شما را به انجام کارى بفریباند. خوشبختانه سرنخ هایی هست که مشخص مى کند که کدام پیام یک حمله است.

تقریبا در همه موارد، باز کردن و خواندن ایمیل مشکلى ندارد. براى اینکه حمله فیشینگ عملى شود تبهکاران احتیاج دارند که شما را به انجام کارى بفریبانند. خوشبختانه سرنخ هایی هست که مشخص مى‌کند که کدام پیام یک حمله است.
رایج ترین موارد ایمیل موسوم به فیشینگ از قرار زیر هستند:
 
۱- ایمیل‌هایی که حس فوریت به شما مى دهند، خواستار «اقدامى فورى» است قبل از اینکه اتفاق بدى مثل بسته شدن حسابتان بیفتد کارى بکنید، حمله کننده مى خواهد کارى را سریع و بدون فکر انجام دهید.
۲- ایمیلى که منتظرش نبودید و شامل یک ضمیمه است دریافت مى‌کنید. اینگونه ایمیل‌ها شما را به باز کردن ضمیمه تحریک مى‌کنند. مثلا ایمیلى که مى گوید ضمیمه شامل جزئیات اسامى از کار برکنار و اخراج شدگان اعلام شده است و یا اطلاعات دریافتى کارکنان یا نامه‌اى از طرف حراست یا وزارت اطلاعات یا پلیس می باشد که مى گوید شما تحت پیگرد قانونی هستید.
۳- بجاى استفاده از نامتان، ایمیل از تعارفات عمومى و کلى استفاده مى‌کند مثل «مشترى عزیز». بیشتر شرکت‌ها و دوستان که به شما ایمیل مى‌زنند نام شما را مى‌دانند.
۴- ایمیل اطاعات خیلى حساس شما را مى‌پرسد، مثل شماره کارت بانکى یا رمز عبور.
۵- ایمیل مى‌گوید که از طرف موسسه رسمى است، اما اشتباه گرامرى و املایی دارد، یا از ایمیل شخصى مانند @gmail.com یا @yahoo.com ارسال شده است.
۶- لینک عجیب و غیر رسمی، اگر لینکی همراه ایمیل بود که ظاهری عجیب داشت، برای صحت سالم بودن لینک چه می‌کنید؟ یک روش اینست که نشانگر موس را روى لینک بگیرید تا پنجره باز شده نشان دهد که این لینک واقعا شما را به کجا مى‌برد. اگر لینک در ایمیل با لینک مقصد که پنجره نشان مى دهد یکسان نیست ، روى آن لینک کلیک نکنید. در موبایل ها نگهداشتن انگشت روى لینک همان پنجره مورد نظر را باز مى کند. یک راه حتى مطمئن تر، کپى و پیست کردن URL از ایمیل و پیست کردنش در مرورگر یا تایپ لینک صحیح است.
۷- پیامى از کسانی که مى‌شناسید دریافت مى‌کنید، اما لحن ایمیل با لحن آن شخص متفاوت است. اگر مشکوک هستید با فرستنده از طریق دیگری (مثلا تلفن) تماس بگیرید تا صحت آن را بررسى کنید. براى یک حمله کننده سایبرى تهیه ایمیلى که به ظاهر از طرف دوست یا همکار است بسیار آسان است.
 
 راه کار کاریار ارقام
اگر فکر مى کنید ایمیل یا پیام دریافت شده یک حمله فیشینگ است، به سادگی آنرا پاک کنید. در نهایت، عقلانیت بهترین حامى شماست.
 
 
منبع : کاریار ارقام 

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.