دارک وب چیست

کمیته رکن چهارم -دارک وب، بخشی از اینترنت است که به‌طور کامل از دید مردم پنهان می‌شود تا از رویدادهای درون آن مطلع نشوند. به‌عنوان مثال؛ مکالمات و تجارت‌هایی که در این بخش از اینترنت رخ می‌دهد، غیرقابل ردیابی است. اکثر فعالیت‌های این بخش از اینترنت غیر قانونی است.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵، از ایجاد یک واحد متخصص جرایم اینترنتی خبر داد. وظیفه‌ی این گروه مقابله با دارک وب (Dark Web) است.
تجارت‌های الکترونیکی که در دارک وب انجام می‌شوند، معمولاً غیرقانونی هستند. همچنین به اشتراک گذاشتن اطلاعات توسط کاربران آن بسیار زیاد است. در این شبکه معاملات غیرقانونی، مانند تجارت سلاح در اروپا انجام می‌شود. عده‌ای از تحلیل‌گران اعتقاد دارند، می‌توان در حمله‌ی تروریستی اخیر به پاریس نیز ردپایی از دارک وب پیدا کرد.

دارک وب چیست

تنها بخش کوچکی از اینترنت در دسترس عموم قرار دارد.

دارک وب چیست؟

دارک وب، بخشی از اینترنت است که به‌طور کامل از دید مردم پنهان می‌شود تا از رویدادهای درون آن مطلع نشوند. به‌عنوان مثال؛ مکالمات و تجارت‌هایی که در این بخش از اینترنت رخ می‌دهد، غیرقابل ردیابی است. اکثر فعالیت‌های این بخش از اینترنت غیر قانونی است.

تفاوت‌های بین دارک وب، دارک نت، دیپ وب

در بیشتر مواقع دارک وب و دیپ وب (Deep Web) و گاهی دارک وب و دارک نت (Dark net) به جای یکدیگر به کار می روند؛ اما این‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.
دیپ وب بخشی از اینترنت است که موتورهای جستجو، توانایی یافتن و نمایش آن‌ها را ندارند. این بخش از وب‌گاه‌ها در اینترنت، یک بخش مخفی یا غیرقانونی نیستند؛ به‌عنوان مثال دیپ وب، شامل صفحات خدمات پست الکترونیکی، پایگاه داده شرکت‌ها، فضای ابری شخصی هر فرد، بانکداری آنلاین و بسیاری زمینه‌های دیگر می‌شود.
با توجه به مثال‌های ذکر شده، مخفی ماندن دیپ وب از دید موتورهای جستجو، منطقی به نظر می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که دیپ وب تنها بخش کوچکی از دارک وب بوده و اغلب فعالیت‌های درون آن قانونی است. عده‌ای از تحلیلگران معتقد هستند که ۹۰ درصد از فضای اینترنت، متعلق به دارک وب است.

 

آیا می‌توان به دارک وب وارد شد؟

جواب بسیاری از مردم برای ورود به دارک وب، منفی است. در حالت عادی با استفاده از روش‌هایی می‌توان به دارک وب وارد شد؛ اما دارک وب، محلی برای انجام کارهای غیرقانونی است و توجیه مناسبی برای ورود به آن وجود ندارد.
با وجود این، بر اساس آخرین گزارش آزمایشگاه شرکت مک‌آفی، بسیاری از داده‌های کاربران اینترنت؛ مانند اطلاعات حساب آن‌ها در دارک وب به فروش می‌رسد.
 

دارک وب چیست

Tor چیست؟

عبارت تور (Tor) مخفف «The Onion Router» است. تور، در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان اینترنت تاریک (Black Internet) که در آن تجارت‌های غیرقانونی انجام شده و اطلاعات شخصی کاربران به فروش می‌رسد، معرفی شد. تور سامانه‌ای است که هویت کاربران را در سطح اینترنت، مخفی نگه می‌دارد.
سازمان امنیت ملی آمریکا (NSA) کاربران تور را «مردمی شیطان صفت» معرفی کرده است. این در حالی است که تور، توسط نیروی دریایی آمریکا، با هدف مخفی نگاه‌داشتن اطلاعات کاربری و موقعیت جغرافیایی آن‌ها ایجاد شد؛ به‌عنوان مثال، بسیاری از معاملات غیرقانونی اسلحه و مهمات آن در آمریکا، توسط تور و در دارک وب انجام می‌شود.

 

چرا با وجود ویژگی مخفی بودن دارک وب، همه چیز در آن پیدا می‌شود؟

عده‌ی بسیاری از مردم، وب‌گاه «Reddit» را مسئول این موضوع می‌دانند؛ زیرا در این وب‌گاه بخشی مانند ویکی‌پدیا وجود دارد که به افراد مختلف، نحوه‌ی استفاده از دارک وب را آموزش می‌دهد.
وب‌گاه‌های بسیاری با پسوند «.Onion» وجود دارند. کاربر برای ورود به این وب‌گاه نیاز به‌نوعی مرورگر خاص دارد. بیشتر این وب‌گاه‌ها فروشگاه‌هایی هستند که تنها در سطح دارک وب قرار داشته و سعی دارند مردم بیشتری را به سمت خود جذب کنند. با وجود این، به همه‌ی افراد اجازه‌ی دسترسی به محتویات این وب‌گاه‌ها داده نمی‌شود. فقط افرادی که کد خاص داشته و از قبل شناسایی شده‌اند، می‌توانند به این فروشگاه‌ها وارد شوند. 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.