خودپرداز ها از خط قرمز عبور کردند

کمیته رکن چهارم – دو شرکت بزرگ تولید کننده دستگاه های عابر بانک، به دلیل وجود برخی آسیب پذیری های موجود در معرض هک و نفوذ قرار دارند. آیا عابر بانک های ایران ایمن هستند؟

طبق اعلام رسمی شرکت های فعال در زمینه امنیت سایبری و بررسی کارشناسان این حوزه دو شرکت بزرگ و فعال در زمینه تولید خودپرداز، آسیب پذیری های گسترده ای دارند. این دو شرکت «Diebold Nixdorf Inc و NCR Corp» نام دارند و طی اطلاعیه ای به کاربران هشدار هایی ارائه کردند.

یک شرکت امنیت سایبری به نام «Group IB» گزارشی مشابه ارائه کرده است. در این گزارش آمده که مجرمان سایبری از راه دور خودپرداز ها را هک کرده اند و این موضوع در سراسر اروپا رخ داده است. حملات دیگری نیز در تایلند و تایوان گزارش شده است.

 

شرکت Diebold Nixdorf Inc

این شرکت در آمریکا قرار دارد و سال ها است که در حوزه پولی و مالی فعالیت می کند. زمان تاسیس این شرکت به سال ۱۸۵۹ باز میگردد و تخصص این شرکت تولید دستگاه های عابربانک یا همان خودپرداز ها است.

شرکت NCR Corp

ان سی آر یک شرکت الکترونیکی و رایانه‌ای بوده که متعلق به آمریکا است و در زمینه ساخت سخت‌افزار، رایانه شخصی و نرم‌افزار فعالیت می کند.

در حال حاضر، ان سی آر در سراسر دنیا به عنوان متخصص در زمینه طراحی و ساخت دستگاه های خودپرداز شهرت یافته است.

دستگاهای مدرن و به روز این شرکت در اکثر کشورهای توسعه یافته در حال فعالیت است. در بعضی مناطق آسیایی و بخش هایی از اروپا با توجه به اینکه دستگاهای جدید ان سی ار استفاده نمی شوند؛ این کشورها از دستگاهای تولید سال های قبل که عموما بازیابی یا بازسازی شده اند استفاده می کنند که می توان به مدل های ۵۸۸۶ و ۵۸۸۷ اشاره کرد.

در حال حاضر تخصص این شرکت در زمینه ساخت دستگاه‌های خودپرداز، بارکدخوان، سیستم‌های تشخیص چک، همچنین رایانه‌های شخصی و سرورهای رایانه است. دفتر مرکزی این شرکت در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و سهام آن در بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

در ادامه باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه برخی از بانک های داخلی از خودپرداز های این شرکت یعنی ان سی آر (NCR Corp) استفاده می کنند و طبق اطلاعات به دست آمده این خودپرداز ها دارای آسیب پذیری بوده و حتی از راه دور نیز می توان آنها را هک کرد.

لذا این حساسیت باید از طرف مسئولان احساس شود که در پی رفع آسیب پذیری های احتمالی این عابر بانک ها باشند یا از شرکت سازنده جهت بر طرف کردن مشکلات احتمالی کمک بگیرند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.