کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، اقدامات حریم خصوصی فیس‌بوک را بررسی می‌کند

کمیته رکن چهارم – کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) که حمایت از مصرف‌کننده را برعهده دارد، روز دوشنبه اعلام کرد که در تلاش برای مقابله با یک بحران روبه‌رشد در زمینه‌ی سوءاستفاده از داده‌های خصوصی، تحقیقات خود را در مورد روش‌های حفظ حریم خصوصی فیس‌بوک آغاز کرده است.

به گزارش کمیته رکن چهارم،FTC گزارش‌های خبری هفته‌ی گذشته مبنی‌بر آغاز تحقیقات این کمیسیون در مورد دسترسی گروه مشاوره‌‌ی انگلیسی کمبریج آنالیتیکا به داده‌های ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک را تایید کرده است.

تام پال، مدیر بخش حمایت از مصرف‌کننده در FTC گفت که این سازمان به بررسی این موضوع که آیا فیس‌بوک وعده‌های حریم خصوصی خود و یا توافق‌نامه‌ی خود با آمریکا و اتحادیه‌ی اروپا در مورد حفاظت از داده‌ها را نقض کرده است، خواهد پرداخت.
این سازمان همچنین تعیین خواهد کرد که آیا فیس‌بوک با نقض قانون FTC و در اقدامات ناعادلانه‌ی خود، سبب آسیبهای قابل‌توجه به مصرف‌کنندگان شده است یا خیر.
FTC اشاره کرد که اگر فیس‌بوک توافق‌نامه‌ی سال ۲۰۱۱ میلادی را نقض کند، به اتهام اینکه مصرف‌کنندگان را در مورد چگونگی مدیریت داده‌های آن‌ها فریب داده است، با مشکلات قانونی جدیدی مواجه خواهد شد.
پال در بیانیه‌ای گفت: «شرکت‌هایی که اقدامات قبلی FTC را حل کرده‌اند، باید مقررات جدید FTC با موضوع حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را نیز رعایت کنند.»
بر این اساس و در گزارش‌های مطبوعاتی اخیر، FTC نگرانی‌های جدی خود را در خصوص شیوه‌های حفظ حریم خصوصی فیس‌بوک اعلام کرده است.
به اشتراک‌گذاری‌های فیس‌بوک پس از کاهش ۱۴ درصدی در هفته‌ی گذشته، روز دوشنبه ۰٫۴۲ درصد کاهش یافت.
در همین حال، کاترینا بارلی، وزیر دادگستری آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که فیس‌بوک باید با نظارت سختگیرانه‌تری مواجه شده و با کاربران خود شفاف‌تر شود.
بارلی پس از دیدار با هیئت‌رئیسه‌ی اروپایی فیس‌بوک در برلین، اظهار داشت که اطمینانهای این شرکت مبنی بر این‌که تاکنون از داده‌های شخصی کاربران سوءاستفاده نکرده است، کافی نیست.
بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی جهان، تماس‌هایی را نیز برای ارائه‌ی اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ی افشای داده‌های کاربران خود دریافت کرده است. همچنین چندین ایالت آمریکا تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند.
عذرخواهی عمومی زاکربرگ نیز برای فرونشاندن موضوع سرقت داده‌های شخصی نتیجه‌ای نداشته است.
فیس‌بوک گزارش‌های مختلفی با این موضوع را که تماس‌ها و داده‌های متنی کاربران را به‌صورت مخفیانه ثبت کرده است، انکار کرد.
در بیانیه‌ی فیس‌بوک آمده است که ثبت تاریخچه‌ی تماس و داده‌های متنی، بخشی از یک قابلیت قابل انتخاب برای کسانی است که از پیام‌رسان Lite فیس‌بوک بر روی اندروید استفاده می‌کنند.
در ادامه‌ی بیانیه و با اشاره به راه‌هایی که کاربران می‌توانند این قابلیت را غیرفعال کنند، می‌خوانیم: «این قابلیت به شما کمک می‌کند تا افراد مورد نظر خود را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و تجربه‌ای بهتر از فیس‌بوک را برای شما ارائه می‌دهد.»
مقامات در لندن اظهار داشتند که این داده‌ها را به‌عنوان بخشی از تحقیقات خود و برای بررسی تاثیرات حمله به دفاتر کمبریج آنالیتیکا مورد ارزیابی قرار داده‌اند.
این سازمان انگلیسی گفت: «این بررسی‌ها، بخشی از تحقیقات گسترده‌تر صورت گرفته توسط ICO در مورد استفاده از داده‌های شخصی و تجزیه‌وتحلیلهای انجام شده توسط پویش‌های سیاسی، احزاب، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر عوامل تجاری است.»
کمبریج آنالیتیکا، که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در مبارزات انتخاباتی دونالد ترومپ فعالیت می‌کرد، به استخراج غیرقانونی داده‌های ده‌ها میلیون کاربر فیس‌بوک و استفاده از آن برای هدف قرار دادن رای‌دهندگان متهم شده است.
فیس‌بوک روز یکشنبه در ۹ روزنامه‌ی انگلیسی و آمریکایی از کاربران خود عذرخواهی کرد.
منبع:securityweek

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.