جایگزینی پردازنده‌های طراحی شده‌ی مخصوص اپل باتراشه‌های اینتل موجود در دستگاه‌های مک

کمیته رکن چهارم – بر اساس گزارش‌ها، اپل با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی از تراشه‌های ARM طراحی شده‌ی مخصوص خود در رایانه‌های مک استفاده کرده و آن‌ها را جایگزین پردازنده‌های اینتل در حال اجرا بر روی سخت‌افزار رایانه‌ی رومیزی و رایانه‌ی همراه خود خواهد کرد.

به گزارش کمیته رکن چهارم به نقل از asis،این شرکت برای دستگاه‌های آیفون و آی‌پد تراشه‌های ویژه‌ی سری A خود را تولید می‌کند، درحالی‌که در دستگاه‌های مک همچنان از پردازنده‌های سیلیکون x۶۴ اینتل استفاده می‌شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل قصد دارد تا تراشه‌های اینتل در دستگاه‌های مک را با پردازنده‌هایی که خودش طراحی کرده است، جایگزین کند.

در این گزارش آمده است که مدیران اپل در پروژه‌ای تحت عنوان Kalamata، پردازنده‌های دسکتاپ سازگار با ARM همراه با پورت macOS را طراحی می‌کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در تمامی محصولات خود، از معماری یکنواختی استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، این حرکت اپل بخشی از یک تغییر چندمرحله‌ای برای عملکرد هرچه بهتر دستگاه‌های مک و iOS با یکدیگر و همچنین سازگاری نرم‌افزاری برنامه‌های iOS با مک می‌باشد.

به‌نظر می‌رسد که این تغییرات به‌دلیل مسائل امنیتی اخیر در مورد معماری تراشه‌های اینتل و دیگر سازندگان باشد. این حرکت مشابه رویکردی است که توسط اپل، در سال ۱۹۹۱ میلادی نسبت به PowerPC و در سال ۲۰۰۶ میلادی نسبت به اینتل صورت گرفته بود.

با این تغییرات، اپل دیگر مجبور نیست تا پنج درصد از درآمد سالانه‌ی خود را با اینتل به اشتراک بگذارد و با ارائه‌ی پردازنده‌های با کیفیت بالا و منحصربه‌فرد به مشتریان خود، رقبای این شرکت قادر نخواهند بود که این نوآوری‌ها را به‌راحتی کپی کنند.

جایگزین کردن پردازنده‌ها به اپل اجازه می‌دهد تا کیفیت پردازنده‌های خود را بهتر کنترل کرده و عملکرد بهتری را برای کاربران خود ارائه دهد.

بلومبرگ همچنین یادآور می‌شود که در رایانه‌های همراه مک‌پرو که سال آینده عرضه خواهند شد، تراشه‌ی تولید شده توسط اپل استفاده می‌شود و سایر رایانه‌های همراه مک که امسال تولید می‌شوند، با پردازنده‌های اپل ارائه خواهند شد.

بلافاصله پس از انتشار گزارش بلومبرگ، قیمت سهام اینتل به میزان ۹٫۲ درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش در یک روز در طول دو سال گذشته محسوب می‌شود.

منبع:thehackernew

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.