فیس‌بوک می‌گوید احتمالاً ۸۷ میلیون نفر تحت تاثیر افشاء اطلاعاتی قرار گرفته‌اند

کمیته رکن چهارم – فیس‌بوک روز چهارشنبه گفت که اطلاعات شخصی ۸۷ میلیون کاربر با شرکت مشاوره‌ای سیاسی انگلیس Cambridge Analytica به اشتراک گذاشته شده است.

به گزارش کمیته رکن چهارم – فیس‌بوک سرویس‌های با شفافیت بالاتری برای درک بهتر کاربران از به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارائه می‌دهد، و مدیر ارشد آن، مارک زاکربرگ هفته‌ی آینده برای رفع این مشکل حریم خصوصی دست به کار خواهد شد.

مدیر ارشد فن‌آوری فیس‌بوک، مایک شروپفِر موارد جدیدی در مورد کاربران آسیب‌دیده منتشر کرد، و در مورد پیاده‌سازی ابزارهای حفظ حریم خصوصی جدید برای کاربران این شبکه‌ی اجتماعیِ بزرگ صحبت کرد.

وی گفت: «در مجموع، ما معتقدیم که اطلاعات فیس‌بوک ۸۷ میلیون نفر که بیشتر آن‌ها در آمریکا هستند احتمالاً با Cambridge Analytica به اشتراک گذاشته شده است.»

این برآورد جدید می‌تواند بحران فیس‌بوک را که با افشاء سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی توسط گروه مشاوره‌ای پویش دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی تحت فشار گرفته بود، تشدید کند.

شروپفِر گفت ابزارهای حفظ حریم خصوصی جدید که در ماه گذشته اعلام شدند تا دوشنبه‌ی آینده ارائه خواهند شد.

وی گفت: «کاربران می‌توانند برنامه‌هایی را که دیگر آن‌ها را لازم ندارند حذف کنند و در صورتی که اطلاعات کاربران با Cambridge Analytica به اشتراک گذاشته شده باشد ما به آن‌ها خواهیم گفت.

به طور کلی، ما معتقدیم که این تغییرات بهتر می‌توانند از اطلاعات افراد محافظت کنند به طوری که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا تجربه‌های مفیدی داشته باشند.»

سخن‌گوی رئیس کمیته‌ی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان، گرِگ والدِن و فران پالون در بیانیه‌ای گفت: «جلسه‌ی روز ۱۱ ماه آوریل فرصت مهمی برای روشن شدن مسائل مربوط به حریم خصوصی اطلاعات حیاتی کاربران است و به همه‌ی آمریکایی‌ها کمک می‌کند تا آن‌چه که به صورت بر خط برای اطلاعات شخصی آن‌ها اتفاق افتاده است را بهتر درک کنند. ما از آمادگی آقای زاکربرگ برای تصدیق این مسأله قبل از تشکیل کمیته قدردانی می‌کنیم و منتظر پاسخ او به سوالات هستیم.»

زاکربرگ به احتمال زیاد چند جلسه‌ی دادگاهی خواهد داشت، زیرا این غول شبکه اجتماعی با شرکت مشاوره‌ای انگلیس Cambridge Analytica به خاطر این‌که اطلاعات ۵۰ میلیون کاربر فیس‌بوک را برای دست‌کاری آراء رأی‌دهندگان آمریکایی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی به دست آورد، درگیر بحث و جدال است.

همچنین بنیان‌گذار فیس‌بوک دعوت شده تا قبل از جلسه‌ی کمیته‌ی قضایی مجلس سنا در جلسه‌ی تاریخ ۱۰ ماه آوریل همراه با رئیس گوگ و رئیس توییتر حضور پیدا کند.

مشارکت و حضور او در این جلسه هنوز تایید نشده است اما سناتور دیان فاینستان به سان فرانسیسکو کرونیکل گفت که زاکربرگ موافقت کرده تا در این جلسه شرکت کند.

زاکربرگ، پس از چند روز سکوت در مورد این افشاء، در اوایل هفته‌ی جاری گفت که چند سال طول می‌کشد تا مشکلات ناشی از سوء‌استفاده از افشاء اطلاعات رفع شوند.

وی گفت یکی از مشکلات فیس‌بوک این بود که آرمان‌گرا بود، روی جنبه‌های مثبت اتصال افراد تمرکز می‌کرد و این‌که ما زمان کافی برای بررسی یا تفکر در مورد استفاده‌های نادرست و نابه‌جا از ابزارها نداشتیم.

بزرگ‌ترین شبکه‌ی اجتماعی جهان با سوء‌استفاده از اطلاعات مواجه شده است و توسط یک پژوهش‌گر دانشگاهی وابسته به شرکت مشاوره‌ای پویش دونالد ترامپ به افشاء شرایط خدمات محکوم شده است.

در اواخر روز سه‌شنبه، فیس‌بوک گفت که ده‌ها حساب وابسته به یک واحد اینترنتی تحت حمایت روسیه را که متهم به پخش تبلیغات و انواع محتواهای مختلف در آمریکا و سایر نقاط جهان بوده را حذف کرده است.

این غول شبکه‌ی اجتماعی گفت که ۷۰ حساب فیس‌بوک و ۶۵ حساب اینستاگرام را غیرفعال کرده است و ۱۳۸ صفحه‌ی فیس‌بوک تحت کنترل آژانس تحقیقات اینترنتی مستقر در روسیه را حذف کرده است.

این آژانس به خاطر پست‌های فریبنده که هدف آن ایجاد اختلال و انتشار اطلاعات نادرست بود‌ «troll farm» نام‌گذاری شده است.

افسر امنیت فیس‌بوک، الکس استاموس در بیانیه‌ای گفت: «این واحد بارها و بارها از شبکه‌های پیچیده‌ای از حساب‌های غیرمجاز استفاده کرده است تا کاربران فیس‌بوک را فریب دهد، و این مسأله قبل، و در طول انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا اتفاق افتاد.»

زاکربرگ هم در بیانیه‌ای جداگانه در صفحه‌ی فیس‌بوک خود گفت که این گروه روسی از شبکه‌های پیچیده‌ای از حساب‌های جعلی برای فریب کاربران استفاده کرده است.

وی افزود: «با وجود این‌که ما به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌های سیاسی دولت‌ها و مردم در فیس‌بوک احترام می‌گذاریم، اما به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم که برای انجام این کار حساب‌های جعلی ایجاد کنند. هنگامی که یک سازمان به طور مرتب این کار را انجام می‌دهد، ما صفحات آن‌ها را حذف می‌کنیم.»

منبع:securityweek

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.