موتورهای جستجو برای وب عمیق: بخش مخفی اینترنت را کاوش کنید

کمیته رکن چهارم – آیا می‌دانید که بخش وسیعی از اینترنت توسط مرورگرهای وب و موتورهای جستجو قابل دسترسی و نمایش نیست؟ به این بخش از اینترنت وب عمیق گفته می‌شود و اندازه‌ای ۵۰۰ برابر چیزی که ما از اینترنت تصور می‌کنیم، دارد.

به گزارش کمیته رکن چهارم،وب عمیق به بخشی از داده‌ها گفته می‌شود که توسط موتورهای جستجوی معمولی مانند گوگل و یاهو نمایه نمی‌شود. وب عمیق به تمامی صفحاتی اطلاق می‌شود که موتورهای جستجو آن‌ها را پیدا نمی‌کنند. پایگاه داده‌های کاربران، انجمن‌های وب که نیاز به ثبت‌نام دارند، صفحات رایانامه‌های وب و صفحات پشت دیوارهای پرداخت نمونه‌ی این صفحات وب عمیق هستند.

همچنین به بخشی از این وب عمیق، وب تاریک و یا نت تاریک گفته می‌شود. وب عمیق و وب تاریک موضوعات جذابی برای بسیاری از شهروندان هستند. ولی شما وقتی عبارات «وب عمیق» و «وب تاریک» به گوشتان می‌خورد، هر دو را در یک گروه طبقه‌بندی می‌کنید. اگر این‌طور است که گفتیم، باید بگوییم که شما اشتباه می‌کنید!

وب تاریک چیست؟

وب تاریک مکانی است که شما بدون ردیابی شدن می‌توانید هر کاری انجام دهید و گمنامی شما به‌طور کامل حفظ می‌شود. وب تاریک بسیار کوچک‌تر از وب عمیق است و از صفحات وبی تشکیل شده که برای خرید و فروش مواد مخدر، سلاح و حتی اجیر کردن تروریست به کار می‌رود.

این صفحات در شبکه‌ای پنهان شده‌اند و در مرورهای وب قابل مشاهده نیستند و در انتهای آدرس URL آن‌ها onion. وجود دارد. این دامنه‌ها توسط موتورهای جستجو به‌طور منظم نمایه نمی‌شوند. بنابراین شما برای دسترسی به وب تاریک به نرم‌افزارهای خاصی مانند مرورگرهای پیازی همچون TOR نیاز دارید. TOR یک مرورگر رایگان و متن‌باز است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

چگونه بدون TOR وب عمیق را مرور کنیم؟

راه‌حل: با استفاده از موتورهای جستجوی وب عمیق

موتورهای جستجویی مانند گوگل واقعاً قدرتمند و فوق‌العاده هستند ولی حجم زیادی از داده‌های بدون پیوند و غیرقابل دسترسی از طریق کارگزارهای DNS را نمایه و خزش نمی‌کنند. با این حال، موتورهای جستجوی وب عمیق در سطح یک شبکه‌ی TOR خزش کرده و نتایج را در مرورگر نمایش می‌دهند.

برخی از موتورهای جستجوی وب تاریک عبارتند از:

  • Onion.City
  • Onion.to
  • Not Evil
  • Memex Deep Web Search Engine

در ادامه برخی از موتورهای جستجوی وب عمیق را نیز مشاهده می‌کنید:

  • The WWW Virtual Library
  • Collection of Deep Web Research Tools
  • Surfwax
  • IceRocket
  • Stumpedia
  • Freebase
  • TechDeepWeb

موتورهای جستجوی وب عمیق با سرویس‌های پیازی از طریق TOR صحبت کرده و پیوندهای onion. را تحلیل و رله می‌کنند و در ادامه خروجی نهایی را به مرورگر تحویل می‌دهند.

با این حال مرور وب عمیق یا وب تاریک از یک مرورگر عادی پیامدهایی را به دنبال دارد. از این طریق نتایج جستجوی onion. برای شما، من و همچنین برای گوگل قابل مشاهده خواهد بود.

علاوه بر این موتورهای با قابلیت ردیابی کم نیز در فرهنگ TOR بسیار مورد توجه هستند و عبارتند از: Disconnect ،DDG ،IXQuick. این موتورهای جستجو حریم خصوصی شما را حفظ می‌کنند.

اهمیت TOR

شایان ذکر است که صرف استفاده از TOR کاری غیرقانونی نیست ولی ممکن است برای مراجع قضایی سوءظن ایجاد شود. مدت طولانی است که TOR در کشورهای با سطح سانسور بالا، توسط خبرنگاران و محققان برای پنهان کردن عادات مرور وب، مکان فیزیکی، خزش در وب عمیق و تبادل اطلاعات به‌طور ناشناس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این وجود، یکی از دلایل مهم برای افزایش استفاده از TOR، برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا است. پس از افشارگری‌های آسانژ و اسنودن، ترس عمومی در خصوص نقض حریم خصوصی اینترنت را فرا گرفته است.

قابلیت اطمینانِ اینترنت از دست رفته است و برای خنثی کردن نظارت‌های آژانس‌های امنیتی، به رمزنگاری نیاز است. اینجاست که TOR وارد عمل می‌شود. با کمک TOR کاربران می‌توانند با خیالی آسوده در اینترنت پرسه بزنند و هویت خود را از آژانس‌های فدرال و اطلاعاتی مخفی کنند.

این موضوع باعث شده تا TOR به یکی از اهداف آژانس‌های اطلاعاتی تبدیل شود. از وقتی که TOR هدف سرویس‌های اطلاعاتی و دولتی قرار گرفته، کاربران برای حفظ گمنامی خود با مرورگر TOR احساس امنیت نمی‌کنند.

چه کسانی در وب تاریک کمین کرده‌اند؟

باتوجه به بررسی‌هایی که اخیراً توسط محققان امنیتی انجام شده، نزدیک به ۵۷ درصد از وب تاریک را محتوای غیرمجاز همچون پورنوگرافی، امور مالی غیرقانونی، خرید و فروش مواد مخدر، قاچاق سلاح و جریان ارز تقلبی تشکیل داده است.

امروزه شهروندان از وب تاریک به عنوان یک مکان غیرقانونی یاد می‌کنند. بجای اینکه وب تاریک مخزنی از اطلاعات باشد، اینک به مکان کارهای غیرمجاز و غیرقانونی تبدیل شده است. با این‌حال هنوز هم دلایل بی‌شماری برای استفاده از وب تاریک وجود دارد و بستگی به کاربر دارد که در این فضا چه چیزی را مرور کند.

به حاشیه راندن وب تاریک با کارهای غیرقانونی باعث می‌شود بخش ِ قانونی آن نیز ماهیتی خاکستری به‌ خود بگیرد. در آخر نیز جا دارد بگوییم: دانش رایگان و آزاد است. با خوشحالی مرور کنید!

منبع:thehackernews

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.