فیس‌بوک چه اطلاعاتی درباره‌ی کاربران خود جمع‌آوری می‌کند؟

کمیته رکن چهارم – مدیرعامل فیس‌بوک، مارک زاکربرگ قبل از کنگره‌ی این هفته داد که شرکت او چگونه اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری و مدیریت می‌کند.

چند هفته‌ی گذشته برای فیس‌بوک پر از سختی و مشکلات بوده است، چرا که به داده‌های میلیون‌ها کاربر نفوذ شده است.

فیس‌بوک جزئیات تقریبا تمام اقدامات و تعاملاتی که شما در بستر آن انجام می‌دهید را ذخیره می‌کند.

با این وجود، چیزی که بسیاری از کاربران فیس‌بوک از آن اطلاع ندارند این است که شما به راحتی در عرض چند دقیقه می‌توانید تمام اطلاعاتی که فیس‌بوک درباره‌ی شما جمع‌آوری کرده است را بارگیری کرده و مشاهده کنید.

در این مقاله نحوه‌ی پیدا کردن اطلاعاتی که فیس‌بوک در طول زمان جمع‌آوری کرده است، از جمله پست‌های گذشته، پیام‌ها، تصاویر، ویدئو‌ها آورده شده است.

چگونگی بارگیری داده‌های ذخیره‌شده توسط فیس‌بوک:

ابتدا به حساب فیس‌بوک خود وارد شوید (از طریق یک مرورگر رایانه‌ی رومیزی و نه تلفن همراه خود). سپس به بخش تنظیمات مراجعه کنید.

   

با این کار شما به آدرس facebook.com/settings هدایت می‌شوید، جایی که تنظیمات عمومی حساب (General Account Settings) خود را مشاهده خواهید کرد.

   

در پایین فهرست تنظیمات عمومی حساب، گزینه‌ی «بارگیری رونوشتی از داده‌های فیس‌بوک شما» یا همان « Download a copy of your Facebook data» را مشاهده خواهید کرد. روی این پیوند کلیک کنید.

   

با این کار شما به یک صفحه با عنوان «دانلود اطلاعات من» یا همان « Download My Information» هدایت خواهید شد. اکنون روی دکمه‌ی سبز «شروع بایگانی من» کلیک کنید.

   

به دلایل امنیتی فیس‌بوک از شما خواهد خواست که گذرواژه‌ی خود را وارد کنید و به شما دو رایانامه‌ی هشدار ارسال می‌کند: اولی زمانی که بارگیری از فیس‌بوک درخواست شد و دیگری زمانی که بارگیری داده‌های شما از فیس‌بوک آماده بود.

فرآیند بارگیری داده‌های شما باید حدود ۱۵ دقیقه طول بکشد؛ البته بسته به عوامل مختلف مانند سرعت اینترنت شما، یا مشخصات حساب فیس‌بوک شما (مدت زمانی که شما عضو این شبکه‌ی اجتماعی بوده‌اید، میزان فعالیت شما، و حجم داده‌هایی که باید بازیابی شوند) ممکن است این زمان کوتاه‌تر یا طولانی‌تر باشد.

سپس فیس‌بوک به شما اجازه می‌دهد یک پوشه‌ی فشرده‌شده با نام «فیس‌بوک-نام کاربری شما» بارگیری کنید. زمانی که شما این پوشه را از حالت فشرده خارج کنید، متوجه خواهید شد که این پوشه حاوی چند پوشه‌ی مختلف برای تصاویر، ویدئوها، پیام‌ها، یک پوشه‌ی html از سایر داده‌ها و یک پرونده‌یIndex.htm  است که به شما کمک می‌کند به بخش‌ها یا دسته‌بندی‌های مختلفی از داده‌ها دسترسی داشته باشید.

   

در پرونده‌ی Index.htm در بخش پروفایل، شما اطلاعاتی راجع‌به نمایه‌ی خود از جمله نام‌های پروفایلی که شما در گذشته استفاده کرده‌اید، اطلاعات مخاطبان شما، تمام صفحاتی که لایک کرده‌اید، گروه‌هایی که ملحق شده‌اید، و تمام صفحات فیس‌بوکی که شما مدیر آن بوده‌اید، را مشاهده خواهید کرد.

بخش اطلاعات مخاطبین (Contact Info)‌ شامل تمام مخاطبین موجود در تلفن همراه شما است. در صورتی که از نسخه‌ی اندروید فیس‌بوک استفاده کرده باشید، ممکن است اطلاعات بیشتری را در این بخش مشاهده کنید؛ چرا که اخیرا مشخص شد که فیس‌بوک داده‌های مربوط به پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی کاربران اندروید را، از طریق یک قابلیت که بدون اطلاع بسیاری از کاربران به صورت پیش‌فرض فعال است، جمع‌آوری می‌کند.

بخش Timeline حاوی تمام به‌روزرسانی‌های وضعیت شما و پست‌های دوستانتان در گاه‌شمار شما است. بخش‌‌های تصاویر و ویدئوها شامل تصاویر و ویدئوهایی است که شما در این شبکه‌ی اجتماعی منتشر کرده‌اید؛ این بخش همچنین شامل کدی درباره‌ی اطلاعات شناسایی چهره‌ی شما است.

بخش دوستان شامل فهرستی از دوستان فیس‌بوکی شما، همراه با تاریخی که دوست شده‌اید می‌باشد. این بخش همچنین شامل فهرستی از کسانی که شما آن‌ها را از دوستان خود حذف کرده‌اید، فهرستی از کسانی که شما درخواست دوستی آن‌ها را رد کرده‌اید، فهرستی از درخواست‌های دوستی که شما ارسال کرده‌اید و منتظر پذیرفته شدن آن‌ها هستید، فهرستی از کسانی که شما را دنبال می‌کنند و تمام کسانی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید، است.

این پرونده همچنین بخشی به نام « Friend Peer Group» است، در این بخش فیس‌بوک گروه سنی شما را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما بیست سال دارید، احتمالا شما را در گروه بزرگسال (Starting Adult Life) قرار می‌دهد.

این پرونده همچنین شامل اطلاعاتی درباره‌ی تمام رویداد‌هایی که شما به آن دعوت شده‌اید، تمام پوک‌ها و پیام‌هایی شما ارسال کرده و یا دریافت کرده‌اید (حتی اگر شما با شخص مورد نظر دوست فیس‌بوکی نباشید، یا حتی اگر این فرد دیگر حساب فیس‌بوک ندارد)، تمام برنامه‌های مربوط به فیس‌بوک که شما نصب کرده‌اید (حتی اگر شما استفاده از آن‌ها را متوقف کرده باشید)، و تمام Places (موقعیت‌های مکانی) فیس‌بوکی که ممکن است ایجاد کرده باشید، می‌باشد.

همچنین یک بخش امنیت وجود دارد که آدرس‌های آی‌پی، دستگاه‌ها و مرورگر‌هایی که شما از طریق آن وارد حساب کاربری خود شده‌اید را همراه تاریخ و برچسب‌های زمانی ذخیره می‌کند.

بخشAds  (تبلیغات) بسیار جالب است. این بخش شامل فهرستی از عنوان‌های تبلیغاتی است که بر اساس علایق شما و صفحاتی که لایک کرده‌اید، توسط فیس‌بوک جمع‌آوری شده است.

مسلما مقدار اطلاعاتی که فیس‌بوک می‌تواند جمع‌آوری کند بسیار زیاد است. برای کاربران معمولی فیس‌بوک، که مدتی است از این بستر استفاده می‌کنند، بارگیری و بررسی ردپای دیجیتال خودشان می‌تواند باعث شود که کمی حالشان بد شود (البته نه به این دلیل که پست‌هایی که چند سال پیش ارسال کرده‌اند به نظرشان بامزه می‌آید!).

منبع : news.asis.io

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.