لو رفتن اطلاعات مکانی کاربران تلفن همراه

کمیته رکن چهارم – یک نقص امنیت باعث شد تا موقعیت جغرافیایی طیف بالایی از کاربران تلفن همراه آمریکایی فاش شود.

طبق گزارش ها، اطلاعات موقعیت مکانی زمان واقعی میلیون ها نفر از مشتریان تلفن همراه سراسر آمریکایی شمالی یک سرویس ردیابی به نام «location smart»، لو رفته است.

وبگاه شرکت مذکور دارای یک حفره ی امنیتی است. در نتیجه هر شخصی می تواند بدون جلب رضایت کاربران تلفن همراه آمریکایی به موقعیت مکانی آنها دسترسی پیدا کند. این مشکل توسط روبرت ژیائو «Robert xiao»، محقق دانشگاه کارنگی ملون، در قالب یک آزمایش رایگان کشف شد.

شرکت «location smart»، خدمات رایگانی ارائه می کند که افراد بتوانند، از مکان تقریبی تلفن های همراه مطلع شوند. وبگاه یاد شده به منظور جلب رضایت کاربران، پیش از ارسال موقعیت مکانی صاحب تلفن همراه از آنها اجازه می گیرد.

بنابراین در شرایط عادی کاربران می توانستند رضایت خود را از طریق یک پیام متنی یا تماس تلفنی ارسال کنند؛ اما وجود یک آسیب پذیری در رابط برنامه نویسی کاربردی (Aplication program interface) وبگاه باعث می شود، بازیگران بد بتوانند فرآیند تایید رضایت را دور زده، به موقعیت مکانی همه ی افراد دسترسی پیدا کنند.

ژیائو توضیح داد؛ وی درخواست کرده بود، موقعیت مکانی شماره های تلفن به جای فرمت «XML»، به صورت «JSON» ذخیره شود. این اقدام بنا به دلایلی امکان دسترسی را متوقف کرده و در عوض، مشخصات جغرافیایی را ارائه می دهد.

شرکت Location smart ادعا می کند که حداقل با چهار عدد از بزرگترین حامل های بزرگ تلفن همراه ایالات متحده بنام های «Verizon» ، «AT&T» ، «T-Mobile» و «Sprint» ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین حدود ۲۰۰ میلیون کاربر در معرض این آسیب پذیری قرار می گیرند.

از آنجایی که داده ها به واسطه اپراتورهای مخابراتی جمع آوری شده است، صرف نظر از سیستم عامل تلفن یا تنظیمات حریم خصوصی دستگاه کار می کرد؛ بنابراین هیچ راهی برای فرار از چنین فعالیت های ردیابی وجود ندارد.

باوجود اینکه صفحه آزمایشی location smart حذف و نواقص برطرف شده اند؛ اما حوادثی این چنینی، منعکس کننده نگرانی کم و بیش شرکت ها نسبت به حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.