روبات، پرورشگاه اندام انسان

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران روباتی به وجود آورند که با به کارگیری سلول بنیادی، قابلیت پرورش اندام انسان را دارد.

به نقل از «futurism»؛ هم اکنون از روبات ها در زمینه های بسیاری مانند کشاورزی، جابه جایی کالا، امدادرسانی، نظارت و عملیات های نظامی استفاده شده و کابردهای آن به صورت پیوسته گسترش پیدا می کند.

به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشتگتن اعلام کردند، روبات خودمختاری ساخته اند که می تواند پرورش اعضای مختلف بدن انسان را به کمک سلول های بنیاد ساده تر کند.

روبات مذکور ابتدا سلول های بنیادی «pluripotent»  را دریافت کرده و تنها ۲۱ روز بعد عضوی مانند کلیه ی انسان را به وجود می آورد. در این روش تا پایان کار هیچ کدام از تاثیرات جانبی استفاده از دارو یا دستکاری های ژنیکی دیده  نمی شود.

بنجامین فریدمن (Benjamin Freedman)، گفت:

انجام اقدام بالا توسط متخصصان انسانی، یک روز کامل زمان نیاز دارد؛ اما یک روبات این کار را تنها در ۲۰ دقیقه انجام می دهد.

فریدمن توضیح داد، خودکارسازی فرآیند کشت سلول بنیادی باعث می شود، احتمال بُروز خطاهای انسانی ناخواسته از بین برود.

به علاوه دانشمندان هم اکنون از روبات های مذکور به منظور انجام آزمایش غربالگری سطح بالا استفاده می کنند. در این روش، حجم عظیمی از نمونه ها به صورت همزمان مورد بررسی قرار می گیرند.

البته محققان شرح دادند، هنوز خیلی زود است که بتوان روبات های خودمختاری با قابلیت کشت اندام یا کشف دارو را در بازار مشاهده کرد.


  1. این نوع ازسلول های بنیادی توانایی تکثیر و تبدیل شدن به همه ی انواع سلولی دیگر را دارند

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.