کاشت افکار در ذهن انسان

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران آمریکایی ابزاری برای خواندن و دستکاری فعالیت های مغزی ایجاد کردند.

 به نقل از « digitaltrends»؛ تاکنون فناوری های به نمایش درآمده ی بسیاری در فیلم های سینمایی به واقعیت تبدیل شده اند. دانشمندان به صورت پیوسته سعی دارند نمونه های دیگری از این گونه محتوا را به دنیای حقیقی وارد کنند. برای مثال می توان به تماس هولوگرافیک موجود در جنگ ستارگان اشاره کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا برکلی، در حال ایجاد سامانه‌ای هستند که با استفاده از لیزر، مغز را تحریک کرده، تصاویر هولوگرافیک را مستقیماً به داخل آن ارسال می‌کند. از این فناوری می‌توان برای خواندن فعالیت‌های عصبی نیز استفاده کرد.

از فناوری مذکور می‌توان برای تحریک یا از کار انداختن هزاران نورون به صورت همزمان استفاده کرد. در نتیجه می‌توان کاربران را با محتوایی ساختگی فریب داد به گونه‌ای که آن‌ها فکر کنند در فضایی مانند ماتریکس قرار دارند یا به محتوایی از پیش تعیین شده را فکر کنند.

برای درک بهتر اتفاقی که رخ می‌دهد می‌توان به رویداد فیلم‌های «Matrix»، «Inception» و «Star Wars» اشاره کرد.

هیلل آدسنیک (Hill Adesnik)، استاد راهنمایی زیست شناسی مولکولی و سلولی گفت:

ما سامانه ای لیزری ایجاد کردیم که می تواند فعالیت های مغزی را بخواند و بنویسد. این نوآوری از مفاهیم هولوگرافیک استفاده می کند. روشی برای تولید الگوهای سه بعدی نوری که احتمالا بیشتر آنها در نمایشگرهای هولوگرافیک به کار گرفته می شوند. هدف از این اقدام اندازه گیری فعالیت های عصبی در هر دو حالت سلامتی و بیماری است. در نتیجه امکان اصلاح آنها به صورت مان واقعی وجود دارد. همچنین قابلیت درمان ناهنجاری های عصبی فراهم خواهد شد.

فناوری پروژکتورهای هولوگرافیکی، از نمایشگر «LCD»، استفاده کرده، از لیزر برای ایجاد الگوهای سفارشی بهره می گیرد. توان پرتو لیزر یاد شده ۴۰ وات بوده، در واحد میکروثانیه تکرار شده و طول هر کدام ۳۰۰ فمتوثانیه است. پژوهشگران قصد دارند به نرخ دوره تناوبی دست یابند که بتواند ذهن را تحریک کنند. آزمایش این دستاورد روی موش با موفقیت همراه بود.

محققان توضیح دادند در حال حاضر  دستاورد آنها، تنها روی بخش کوچکی از مغز تاثیر می گذارد؛ اما امیدوارند بتوانند مقیاس فعالیت آن را در ابعاد بزرگتر به اجرا در آورند.

برای مثال قابلیت نظارت روی فعالیت مغزی افرادی که به بیماری صرع دچار هستند، وجود دارد. در نتیجه هرگاه نشانه های بیماری در حال ظهور پیدا کردن باشند، به کمک این دستاورد امکان بازنویسی تحرکات رشته عصبی و از بین بردن علائم وجود دارد.

به علاوه افراد نابینا نیز از فناوری بالا سود خواهند برد. برای مثال تصاویر دریافت شده توسط دوربین ها به عنوان فعالیت های عصبی مستقیما به مغز ارسال می گردند. همچنین امکان کنترل بهتر اعضای مصنوعی روباتیک به کمک آن فراهم می شود. از طرفی این دستاورد شیوه هایی جدید برای ساخت رابط های انسان و رایانه به وجود می آورد.

فناوری بالا در کنار مزایای بیشماری که ارائه می دهد، خطرات جدیدی را نیز وجود خواهد آورد. برای مثال به علت توانایی در خواندن فعالیت ها و افکار انسان، بازیگران بد قابلیت نقض حریم خصوصی را به دست می آوردند. از طرفی همانگونه که در بالا بیان شد اگر بتوان از آن برای بازنویسی افکار استفاده کرد، به وقوع پیوستن رویدادهای فیلم هایی عملی-تخیلی مانند تلقین دور از ذهن نخواهد بود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.