کمربند ناوبری نابینایان

کمیته رکن چهارم – دانشمندان موفق به ساخت ابزاری شدند که با ارسال و دریافت امواج، موانع اطراف نابینایان را تشخیص و به آنها اطلاع می دهد

به نقل از «MIT»؛ گروهی از پژوهشگران آزمایشگاه علوم رایانه و هوش مصنوعی دانشگاه ام آی تی (CSAIL) ابزاری قابل حمل را برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، توسعه دادند. این وسیله محیط اطراف کاربر را بررسی کرده و موانع موجود را شناسایی و محل آن را به وی اطلاع می دهد تا از برخورد مصرف کننده با آنها جلوگیری به عمل آید.

ابزار پوشیدنی یاد شده، «آرایه لیدارها و واحدهای ارتعاشی۱» (ALVU) نام دارد. این وسیله به گونه ای طراحی شده که در پوشش کاربر پنهان می شود و نیازی نیست کاربر به صورت مستقیم به آن کار کند.

رابرت کتشچمن (Robert Katzschmann)، مدیر پژوهش مذکور گفت:

آرایه لیدارها و واحدهای ارتعاشی مسیریابی محلی امن را در هر دو محیط باز و بسته برای کاربر فراهم می کند. همچنین باعث می شود بتوان فضاهای آزاد را از موانع تشخیص داد.

ابزار بالا به شکل کمربندی از حسگرها ایجاد شده است که از طریق ایجاد ارتعاش در نقاط مختلف، کاربر را از موانع مطلع می کند؛ به عبارت دیگر در این وسیله پالس های نوری مادون قرمز ارسال و دریافت می شوند و فاصله ی مصرف کننده با موانع را تعیین می کند. میزان فاصله ی به دست آمده از طریق موتورهای ارتعاشی اطراف شکم به وی اطلاع داده می شود.

پژوهشگران دستاورد خود را با ۱۲ فرد داوطلب نابینا آزمایش کردند. در این بررسی ها ۱۵۰ آزمون مختلف از بیماران گرفته شد و آنها موفق شدند به خوبی راهروها، موانع و راه پله ها را شناسایی کنند.


  1. Array of Lidars and Vibrotactile Units

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.