اینتل به دنبال کوچک سازی بیت های کوانتومی

کمیته رکن چهارم – شرکت اینتل قصد دارد با کوچک سازی ابعاد کیوبیت ها، اندازه ی سخت افزارهای کوانتومی را کاهش و قدرت آنها را افزایش دهد

 در حال حاضر شرکت های بسیاری از سراسر دنیا برای دستیابی به سخت افزار کوانتومی کاربری با یکدیگر رقابت می کنند.

جیم کلارک (Jim Clarke)، مدیر بخش سخت افزارهای کوانتومی اینتل در زمان انجام یک مصاحبه، رویکرد این شرکت در زمینه ی رایانش کوانتومی را شرح داد.

کلارک توضیح داد فناوری های امروزی در نهایت امکان قرار دادن یک هزار کیوبیت را روی تراشه ی سیلیوکنی فراهم می آورد. به همین منظور اینتل تحقیق روی دو فناوری مختلف را به صورت همزمان آغاز کرده است. یکی از این روش ها «چرخش کیوبیت سیلیونی» (silicon spin qubit) نام داشته، باعث می شود اندازه هر بیت کوانتومی تا یک میلیون بار کوچک تر از نمونه های فعلی شود که مزایای بزرگی را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان مثالی شرح داد چرخش کیوبیت سیلیکونی نوعی ترانزیستور سنتی است که از یک جریان ثابت بهره می برد. به علاوه یک الکترون به دام افتاده در داخل خود دارد. این الکترون می تواند دو حالت چرخش به سمت بالا یا پایین را به خود گرفته، حالت های کیوبیت را به وجود آورند. اینتل تعداد زیادی از این گونه سخت افزار را به وجود آورده، آنها را برای دستیابی به توان بالاتر به یکدیگر متصل ساخته است.

درست مانند قرص های سیلیکونی امروزی، در هر تراشه ی ساخته شده ۳، ۷، ۱۱ یا ۲۶ کیوبیت قرار می گیرند. زمانی که قرص های اینچنینی ساخته می شوند، هزاران هزار آرایه ی جانبی کوچک روی آنها وجود دارند؛ بنابراین ممکن است بتوان به شیوه ای مشابه ظرفیت آرایه های کیوبیتی را افزایش داد. اینتل هم اکنون در هر هفته ۵ قرص چرخش کیوبیت سیلیکونی را تولید می کند.

مدیر بخش سخت افزارهای کوانتومی معتقد است، اینتل تا ۲۰۲۳ به سخت افزاری مجهز به یک هزار کیوبیت دست خواهد یافت. این عدد با کمک چرخش کیوبیت سیلیکونی تا ۲۰۲۸ به یک میلیون خواهد رسید.

مقام مذکور همچنین اشاره کرد اینتل دارای یک بستر شبیه سازی شده به نام «Intel Quantum Simulator» است که اجازه ی تولید و آزمایش برنامه های کوانتومی را فراهم می کند. کاربران با کمک لپ تاپ خود می توانند رایانه ای مجهز به ۳۰ کیوبیت را شبیه سازی کنند؛ اما برای دستیابی به ۴۰ بیت کوانتومی یا بیشتر به یک ابر رایانه نیاز خواهند داشت.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.