گزارش تکمیلی از آسیب پذیری نیم میلیارد از تجهیزات IOT

کمیته رکن چهارم – حمله سایبری به DNS rebinding ها موجب می‌شود نیم میلیارد از تجهیزات IOT در معرض خطر قرار گیرند.

 طبق اعلام سایت «هکرید» حمله سایبری به DNS rebinding از طریق پروتکل بلوتوث انجام می‌شود و به‌وسیله آن به تجهیزات نفوذ می‌کنند. این اطلاعات در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۸ منتشرشده و طبق آن ۴۹۶ میلیون مورد از تجهیزات اینترنت اشیاء با مشکل روبه‌رو خواهند شد.

در این راستا شرکت امنیت سایبری آرمیس (Armis)، هشدار داد که با نقص سرورهای DNS، نیم میلیارد نمونه از تجهیزات IOT در معرض خطر هستند. آرمیس شرکتی است که در گذشته آسیب‌پذیری های BlueBorne را در پروتکل بلوتوث (Bluetooth) کشف کرده است.

حملات DNS rebinding بدین صورت بوده است که مهاجم دستگاه یا مرورگر، کاربر را وادار می کند تا به یک سرور DNS مخرب متصل و سپس باعث شود تا دستگاه به دامنه های ناخواسته دسترسی یابد. حملات DNS rebinding معمولا برای نفوذ به تجهیزات IOT کاربرد داشته و دریچه ای برای دسترسی به شبکه های داخلی است. 

شرکت امنیت سایبری یاد شده اعلام کرد که تجهیزات اینترنت اشیا و سایر دستگاه های هوشمند گزینه مطلوبی برای حملات DNS rebinding هستند، زیرا نفوذ به آنها از روش یاد شده بسیار هموار است. از تجهیزات یاد شده در شبکه های سازمانی زیاد استفاده می شود و در برخی اوقات نقش کلیدی را در عملیات های شناسایی و سرقت داده ایفا می کنند.

بر اساس گفته کارشناسان، تقریبا تمام گونه های دستگاههای هوشمند، از تلویزیون های هوشمند تا روترها، پرینترها، گوشی های IP و …، نسبت به حملات  DNS rebinding آسیب‌پذیر هستند. از این رو شاید تعداد دستگاه های آسیب‌پذیر به بیش از نیم میلیارد سیستم برسد.

اصلاح کلیه این تجهیزات در مقابل حملات DNS rebinding چالش بزرگی است که ممکن است هیچگاه انجام نشود. این کار نیازمند عزم جدی سازندگان آن ها است که علاوه بر مقابله با حملات پیچیده DNS rebinding، امنیت شان را در برابر آسیب پذیری های XSS و CSRF نیز برقرار کنند.

بنابر اظهار نظر کارشناسان Armis، کم هزینه ترین و آسان ترین راه برای جلوگیری از این حملات، یکپارچه سازی دستگاه های IoT با محصولات نظارت بر امنیت سایبری موجود است.

اما به این نکته باید اشاره کرد که سازندگان این تجهیزات هوشمند، در قبال به روز رسانی و بر طرف کردن آسیب پذیری های آنها مسئول اند. از طرفی کاربران و استفاده کنندگان آنها نیز باید نسبت به به روز رسانی های ارائه شده آن آگاه باشند. برای مثال، اخیرا در خبر ها شاهد بودیم که به دلیل وجود یک روتر قدیمی، هکرها توانستند یک مکیلیون دلار از بانک روسی PIR سرقت کنند

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.