اهمیت امنیت سایبری دریاها در مقابل حملات سایبری

کمیته رکن چهارم – شبکه گسترده ای از حمل و نقل دریایی در جریان است که اگر با حمله سایبری به ویژه حملات باج افزاری روبه رو شود، عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

چندی پیش یکی از کشتی‌های شرکت «COSCO»، هدف حمله سایبری قرار گرفت که این حمله از طریق دفتر آن‌ها در ایالات‌متحده شروع شد. این مشکل در دیگر دفاتر این شرکت همانند کانادا، پاناما، آرژانتین، برزیل، پرو، شیلی و اروگوئه نیز به چشم‌خورده است که این موضوع سبب ناامنی خطوط ارتباطی این شرکت و ناامنی دریاها می‌شود.

بسیاری از کارشناسان امنیت سایبری درباره این سیستم کنترلی ابراز نگرانی کرده اند؛ زیرا اگر این شبکه گسترده با حمله سایبری به ویژه حملات باج افزاری روبه رو شود، عواقب جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. به عبارتی دیگر حمله سایبری مساوی فروپاشی سامانه های کنترلی است.

بندرها و کشتی رانی از سازوکار سنتی خارج شد و به سوی مکانیزه و خودکار شدن در حرکت است. البته نکته حائز اهمیت اینجا است اگر این سامانه ها با حمله سایبری روبه رو شوند اتفاقات جبران ناپذیری رخ خواهد داد. بسیاری از سامانه ها به وسیله کامپیوتر کنترل می شوند اما به معقوله امنیت و امنیت سایبری توجه ویژه ای نشده است که همین موضوع بلای جان این تجهیزات کنترلی، شده است.

برخی شرکت های دیگر مانند «CargoSmart» نیز وجود دارند که کنترل و حمل و نقل هوشمند را پیشنهاد می کنند. اما همانطور که اشاره شد از عملکرد خوبی در زمینه امنیت برخوردار نیستند.

از طرفی با توجه به اینکه تنها زمان حمله مهم است و نه خود آن، طبق چند نمونه اخیراً نشان داده شده، هیچ سازمانی از جمله سازمان‌ های بین ‌المللی، ادارات دولتی و یا شرکت‌ های کوچک نمی‌تواند ۱۰۰ درصد از حملات سایبری در امان باشد؛ بنابراین آمادگی در قالب آزمایش ساختار امنیت سایبری با استفاده از ابزارهای مختلف برای مقابله با حملات بالقوه، در کاهش خطرهای سایبری اهمیت دارد. بررسی‌ های اندیشکده های مختلف نشان می دهد که این موضوع در بخش دریایی و هر بخش دیگری نیز صادق است؛ چرا که نتایج چنین حمله ‌ای ممکن است از ضرر مالی گرفته تا فاجعه زیست ‌محیطی و تلفات انسانی را در بر گیرد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.