شکل گیری پایه های عصر کوانتوم

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران موادی را شناسایی کرده اند که ظرفیت تبدیل شدن به پایه ای برای فناوری های کوانتومی را دارند.

 گروهی از فیزیکدان های دانشگاه مرکز فلوریدا ادعا می کنند موفق به کشف موادی شده اند که در عصر جدید مواد کوانتومی،  پتانسیل تبدیل شدن  به پایه ای بنیادین برای آن دارند.

مواد کوانتومی اصطلاحی در فیزیک ماده چگال (microscopically condensed matter) هستند و انتظار می رود شیوه ی توسعه ی فناوری های را با ورود به عصر کوانتومی تغییر دهند.

پژوهشگران به جای استفاده از سیلیکون در فناوری های پیشرفته، موادی کوانتومی کشف کردند که دارای خاصیت رسانای الکتریکی هستند. از این مواد می توان به منظور ذخیره سازی انرژی در سطح زیر اتمی بهره گرفت. همچنین انتظار می رود چنین موادی به پایه و اساس توسعه ی رایانه های کوانتومی و ابزارهایی با حافظه های طولانی مدت تبدیل شوند.

مدهب نیپن (Madhab Neupane) استادیار دانشگاه  مذکور معتقد است، ابزارهای تولید شده با مواد کوانتومی، قدرت پردازش ابر داده ها را افزایش داده، انرژی مورد نیاز برای این کار را کاهش می دهد.

محققان توضیح دادند زمانی که بتوان پدیده ی کوانتومی را به شیوه ی بهتری درک و مهندسی کرد، فناوری های جدیدی با قابلیت تغییر جهان به وجود می آیند. درست همانند زمانی که ابزارهای الکتریکی در پایان قرن ۲۰ توسعه پیدا کردند.

نیپن اشاره کرد یافته های بالا به شناخت تعاملات موجود بین فازهای کوانتومی کمک خواهد کرد. مواد یاد شده هافنیم، تلوریم و فسفر هستند. این ماده ها از خواص کوانتومی چندگانه بهره می برند، به این معنی که بیش از یک الگوی الکترونی در ساختار الکترونیکی آنها وجود دارد و در نتیجه طیف وسیعی از خواص یاد شده را ارائه می دهند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.