مسیریابی ترافیک شبکه به دلخواه کاربران

کمیته رکن چهارم – گروهی از پژوهشگران ابزاری را توسعه داده اند که به کاربران اجازه می دهد مسیر عبوری ترافیک داده های خود را در بستر اینترنت تغییر دهند.

بر اساس گزارش دانشگاه پرینستون، اینترنت به مردم سراسر دنیا امکان دسترسی به خدمات، برنامه ها و اطلاعات گوناگون را می دهد؛ اما در بیشتر موارد ترافیک داده ها تنها از تعداد محدودی کشور مشخص عبور می کند.

پس از افشا اقدامات نظارتی آمریکا در سال ۲۰۱۳، مقامات چندین کشور اعلام کردند تمایل دارند، وابستگی خود به زیرساخت های مخابراتی آمریکا را کاهش دهند. برای مثال می توان به برزیل اشاره کرد که برای دستیابی به این هدف، شروع به ساخت کابلی زیر آبی به پرتغال کرد. همچنین در حال ایجاد اکوسیستم بزرگی از نقاط تبادل اینترنت است که بهبود کیفیت اتصالات این کشور کمک می کند.

مطالعه ی جدید دانشگاه پرینستون به میزان موفقیت اقدامات بالا پرداخته است. با وجود تلاش های برزیل، حجم بالایی از ترافیک داده های این کشور همچنان از آمریکا عبور می کند. محققان اشاره کردند، ارائه دهندگان خدمات اینترنتی احتمالا به دلیل ملاحضات تجاری، حاضر به استفاده از نقاط تبادل داخل این کشور نیستند.

پژوهشگران ترافیک یک صد وبگاه مشهور را در چند کشور بررسی کردند. آنها توضیح دادند حجم عظیمی از داده های برزیل، هند و کنیا از آمریکا و اروپا عبور می کند. همچنین برنامه ای به نام «RAN/ Region-Aware Networking» راه اندازی شده است که به کاربران اجازه می دهد مسیر ترافیک داده های خود را به گونه ای تغییر دهند که از کشورهای مشخص عبور نکند.

تحلیلگران اعلام کردند برنامه RAN در بعضی کشورها موفق تر از دیگران عمل می کند. به طور خاص، تعداد زیادی از وبگاه های مشهور، در آمریکا یا اروپا میزبانی می شوند. دیگر سایت ها نیز از طریق قراردادهایی با شبکه های توزیع محتوا ارائه می شوند که اکثر آنها در تعداد محدودی کشور میزبانی می گردند.

بررسی ها نشان داد برزیل با ۸۴ درصد از ترافیک عبوری خود از آمریکا، بالاترین میزان وابستگی به این کشور را دارد. حجم بالایی از ترافیک کنیا، هند و هلند نیز از انگلیس عبور می کند. به علاوه داده های کنیا از موریس و آفریقای جموبی عبور می کنند این مسیرها معمولا تمایل دارند، کابل های ارتباطاتی زیر آب بین کشورها و نقاط تبادل اینترنت محبوب را دنبال کنند.

پژوهشگران همچنین مسیر ترافیک داده هایی را که شروع و پایان آنها در یک کشور قرار دارند؛ اما از خارج کشور عبور می کنند نیز مورد بررسی قرار داد. بر همین اساس اغلب ترافیک های برزیل و هلند همچنان از آمریکا عبور می کند. نتایج تحقیقات نشان داد، ۱۳ درصد از ترافیک برزیل، چنین شرایطی دارند که ۸۰ درصد آن از آمریکا عبور می کند. همچنین دیگر داده ها از اسپانیا، ایتالیا و کانادا عبور می کنند.

یکی از سازندگان ابزار RAN گفت:

زمانی که ترافیک اینترنت وارد مرزهای یک کشور می شود، قوانین و سیاست های آن منطقه مانند نظارت و سانسور محتوا، شامل آن می گردد.

به علاوه وی توضیح داد این مسئله علاوه بر اینکه از سانسور و نظارت جلوگیری می کند، باعث بهبود سرعت انتقال داده ها هزینه های آن می شود.

سازندگان RAN، محصول خود را در ۱۰ کشور راه اندازی کرده و توانایی آن در رابطه با جلوگیری از عبور داده ها از ۵ کشور مشخص را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این آزمایش موفقیت آمیز بودن آن را در بیشتر مواقع نشان داد. برای مثال در حالی که در شرایط عادی تنها ۵۰ درصد از داده های کنیا از انگلیس عبور نمی کند؛ ابزار مذکور این عدد را به ۹۷ درصد افزایش می دهد. در مقابل تغییر مسیر داده هایی که از آمریکا عبور می کنند، با چالش های بیشتری همراه است. برای مثال تنها جلوی عبور ۶۵ درصد از ترافیک داده های هند از آمریکا گرفته شده است.

سازندگان RAN ادامه دادند:

مسئله ی مذکور به چند علت ممکن است رخ دهد. یکی از این دلایل، وجود تنها یک مسیر عبوری برای دسترسی به وبگاه مورد نظر هست. یا وبگاهی است که تنها در آمریکا میزبانی می شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.