دست درازی فیسبوک به اطلاعات مالی کاربران

کمیته رکن چهارم – منابع ناشناسی اعلام کردند فیسبوک از بانک های آمریکا خواسته است، اطلاعات مالی مشتریان خود را در اختیار این شبکه ی اجتماعی قرار دهند.

 به نقل از «وال استریت ژورنال»؛ شرکت فیسبوک به تازگی از بزرگ ترین بانک های آمریکا در خواست کرده است، جزئیات داده ی مالی مشتریان خود را در اختیار این رسانه قرار دهند. این اطلاعات شامل، تراکنش های کارت و موجودی حساب می شود. هدف از این اقدام نیز ارائه ی ی خدمات جدید به کاربران اعلام شده است.

فیسبوک در کنار ارائه ی بستری برای ارتباط دوستان با یکدیگر، به صورت روز افزون قصد دارد به محیطی برای خرید و فروش کالا تبدیل شود.  این شرکت در طول یک سال گذشته از بانک های «یو. اس. بانکورپ»، «سیتی گروپ»، «ولز فارگو» و «جی‌پی مورگان چیس» آمریکا در خواست کرد تا خدماتی را که می توانند به مشتریان ارائه دهند را مطرح سازند.

منابع ناشناسی که موضع بالا را مطرح کرد توضیح داد، به کمک خدمات جدید فیسبوک کاربران می توانند مانده ی حساب خود را چک کنند. همچنین ارائه هشدار تقلب، یکی دیگر از قابلیت های آن به حساب می آید.

منابع مذکور ادعا می کنند، حفظ حریم خصوصی کاربران یکی از اصلی ترین بحث های ایجاد شده بین فیسبوک و بانک ها است. از طرفی با توجه به رسوایی های اخیر فیسبوک در رابطه با کمبریج آنالتیکا (Cambridge Analytica) که داده های ۸۷ میلیون نفر بر اساس آن فاش شده بود، مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد.

البته به نظر می رسد یکی از بانک های بزرگ آمریکا به علت نگرانی های موجود در حوزه ی حفظ حریم خصوصی، از انجام مذاکره با فیسبوک خودداری کرده است.

فیسبوک به بانک ها گفته است، داشتن اطلاعات بیشتر از مشتری ها، خدمات جدیدی را به وجود می آورد. در نتیجه کاربران احتمالا زمان بیشتر را در مسنجر سپری می کنند. این شرکت در تلاش است تعامل مصرف کننده با بستر خود را عمیق تر کند.

مقامات این شبکه ی اجتماعی ادعا می کنند با اهداف تبلیغاتی یا به اشتراک گذاری آن با گروه های شخص ثالث، از داده های مالی مردم استفاده نخواهد کرد.

الیزابت دیانا (Elisabeth Diana)، سخنگوی فیسبوک گفت:

ما برای تبلیغات از داده های جمع آوری شده از بانک ها یا ارائه دهنده ی کارت های اعتباری، استفاده نمی کنیم. همچنین هیچ گونه رابطه، همکاری یا قراردادی با این موسسات نداریم تا اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم.

سهام فیسبوک پس از اعلام خبر مذکور ۳٫۵ درصد رشد داشت. منایع یاد شده ادامه دادند، اطلاعات درخواستی فیسبوک، شامل محل های می شود که کاربران در آنها از به واسطه ی دبیت و کردیت کارت خرید کرده اند و در بستر مسنجر نبوده است.

بانک ها برای ایجاد روابط با بسترهای بزرگ آنلاینی که میلیاردها کاربر داشته و سهم تجارت آنها پیوسته در حال افزایش است، تحت فشار هستند. این مؤسسات سعی دارند کاربران دیجیتالی بیشتری را جذب کنند. همچنین بسیاری از آنها در تلاش هستند، مردم بیشتری را به انجام تراکنش های موبایلی تشویق کنند. با وجود این بانک ها نسبت به هدایت کاربران خود به سمت بسترهای شخص ثالثی مانند فیسبوک مردد هستند. آنها ترجیح مردم را در وبگاه و اپلیکیشن های خود نگاه دارند.

گوگل و آمازون نیز مدتی قبل درخواست مشابهی را به بانک ها ارائه داده بودند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.