ایجاد خط زمانی برای توسعه رایانه های کوانتومی

کمیته رکن چهارم – بر اساس آمارهای ارائه شده تعداد کیوبیت های به کار رفته در سامانه های کوانتومی هر ۷ تا ۱۶ ماه یک بار، ۲ برابر می شود.

 از نوامبر سال ۲۰۱۷ تا مارس ۲۰۱۸، شرکت های IBM، اینتل و گوگل اعلام کردند در حال ایجاد نمونه های اولیه تراشه های کوانتومی مجهز به ۵۰، ۴۹ و ۷۲ کیوبیت هستند. نرخ خطای این پردازنده ها بین ۱ تا ۱۰ درصد بود.

به علاوه در سال ۲۰۱۷، شرکت دی-ویو سیستمز (D-wave systems) اعلام کرد، سامانه ی کوانتومی تجاری، دارای ۲ هزار کیوبیت، تولید کرده است.

تعداد کیوبیت های به کار رفته در محصولات همه ی شرکت های یاد شده، هر ۷ تا ۱۶ ماه یک بار، ۲ برابر می شود. همچنین آنها در تلاش هستند نرخ خطا را به یک در هزار یا یک در ۱۰ هزار کاهش دهند. پیشرفته ترین رایانه های کوانتومی امروزی می توانند به یک هزار کیوبیت مجهز بوده و دارای نرخ خطای ۲ کیوبیت باشند. شرکت گوگل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ به این هدف دست پیدا کند. همچنین احتمالا تا سال ۲۰۲۲ ایجاد رایانه ای با ۱۰ هزار کیوبیت و نرخ خطای مشابه امکان پذیر می شود.

با توجه به شیوه ی توسعه ی یاد شده در بالا می توان خط زمانی زیر را برای پیشرفت رایانه های کونتومی در نظر گرفت.

  •  دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیوبیت در نیمه ی دوم ۲۰۱۸
  • دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیوبیت در نیمه ی اول ۲۰۱۹
  • دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیوبیت در اواخر ۲۰۱۹
  • دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۸۰۰ تا ۱۶۰۰ کیوبیت در ۲۰۲۰
  • دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۱۶۰۰ تا ۴۰۰۰ کیوبیت در ۲۰۲۱
  • دستیابی به رایانه های کوانتومی مجهز به ۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیوبیت در ۲۰۲۲

برای مثال شرکت دی-ویو می تواند با تخصیص بودجه ی مناسب در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، سامانه ای مجهز به ۵ هزار بیت کوانتومی تولید کند. احتمالا چنین سامانه ای قادر است بهتر از نمونه های سنتی شبیه سازی های کوانتومی، شیمی یا یادگیری ماشینی را انجام بدهد.
در سال های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰، تصحیح خطا از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون افزایش می یابد؛ اما برای محاسبات همچنان از حالت یک به هزار استفاده می شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.