موتور جستجوگر اخبار جعلی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران افزونه ای را برای مقابله با اخبار جعلی منتشر کردند تا جلوی به اشتراک گذاری این گونه محتوا را توسط کاربران بگیرند.

 با گسترش شبکه های اجتماعی و وابستگی زندگی مردم به آنها، این رسانه ها هم اینک به اصلی ترین بسترهای کسب خبر توسط کاربران تبدیل شده اند؛ اما در مقابل طیف عظیمی از خبرهای جعلی نیز در آن منتشر شده و خوانندگان نیز در بیشتر مواقع بدون بررسی صحت آن، شروع به انتشار آن می کنند.

دو دانشجوی دانشگاه برکلی کالیفرنیا، برای مقابله با اخبار جعلی، به تازگی افزونه‌ای به وجود آورده‌اند که با جستجو در بیش از ۱۰۰ وبگاه معتبر، غیر واقع یا اصلی بودن محتوایی که کاربر در حال مشاهده‌ی آن است را به وی اعلام می‌کند.

دانشجویان مذکور افزونه ای به نام «سارف سیف» (SurfSafe) توسعه داده اند که تصاویر را با بیش از ۱۰۰ وبگاه خبری قابل اعتماد و سازمان های صحت سنجی مقایسه می کند. در نتیجه اگر محتوایی غیر واقعی را شناسایی کند، به کاربر اطلاع می دهد تا از به اشتراک گذاری محتوا جلوگیری به عمل آید.

اش بهات (Ash Bhat)، یکی از دو پژوهشگر یاد شده گفت:

خبرهای جعلی که ما به آنها اهمیت می دهیم، از نوعی است که به سرعت انتشار می یابند. اگر بخشی از یک محتوای دروغین پخش شود، ما آن را مشاهده خواهیم کرد. ما می خواهیم سارف سیف به راه حلی مشابه با نرم افزاری ضد ویروس تبدیل شود. ما قصد داریم فید خبری شما را برای پیدا کردن محتوای جعلی اسکن کنیم.

وی توضیح داد، هر چه تعداد افرادی که از افزونه ی بالا استفاده می کنند، بیشتر باشد، عملکردش بهبود پیدا می کند. کاربران به صورت روزانه صدها هزار تصویر را مشاهده می کنند. این نوآوری امضای همه ی آنها را ثبت کرده و از آن به عنوان اثر انگشت محتوا استفاده می کند.

سازندگان انتظار دارند اگر در سال اول چند صد هزار نفر از محصول آنها استفاده کنند، پایگاه داده ای متشکل از بیش از ۱۰۰ میلیارد اثر انگشت به وجود می آید. در حال حاضر افزونه ی سارف سیف برای مرورگر گوگل کروم منتشر شده است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.