همجوشی هسته ای با هوش مصنوعی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران قصد دارند با استفاده از هوش مصنوعی و ابررایانه ای پیشرفته، فرآیند همجوشی هسته ای را تحت کنترل خود در آورند.

 همجوشی هسته ای از طریق تحت کنترل در آوردن فیزیک در هسته ی ستاره ها به عنوان عاملی برای دستیابی به انرژی پاک بی نهایت شناخته می شود. با وجوداین که تاکنون تلاش های بسیاری برای ساخت نیروگاه هایی برپایه ی این فرآیند صورت گرفته است؛ اما انجام این کار چالش های متعددی را به دنبال دارد. با وجود این به نظر می رسد گروهی از دانشمندان قصد داردن با ایجاد نوعی ابر رایانه ی پیشرفته، به تعدادی از مشکلات پیش روی  خود غلبه کنند.

پژوهشگران آزمایشگاه فیزیک پلاسمای پرینستون  وزارت انرژی آمریکا (PPPL) و دانشگاه پرینستون قصد دارند از ابر رایانه ی ارورا (Aurora) که تا سال ۲۰۲۱ به بهره برداری می رسد و به کارگیری علوم داده و یادگیری ماشینی بر روی آن، به مشکلات مذکور فائق آیند. توان پردازشی ارورا معادل یک اگزافلاپ (۱۰۱۸) محاسبه در ثانیه است. این توان ۵۰ تا ۱۰۰ برابر سریع تر از سریع ترین ابر رایانه ی کاربردی خواهد بود.

ویلیام تانگ (William Tang)، مدیر طرح مذکور از دانشگاه پرینستون گفت:

در تحقیقات ما به منظور شتاب دادن به توسعه ی پروژه از ویژگی هایی استفاده خواهد شد که تنها توسط هوش مصنوعی قابل ارائه است.

هدف از اقدام بالا، بررسی این موضوع است که چگونه می توان اختلالات موجود در جریان پلاسما را به حداقل رساند و به کنترل درآورد؛ زیرا این مسئله یکی از اصلی ترین مشکلات فعلی راکتورهای همجوشی توکاماک (Tokamak) است.

تاکاماک دارای دو نوع مختلف است که یکی از آنها ظاهری مشابه دونات دارد. پلاسمای موجود در این راکتورها از طریق میدان های مغناطیسی نگاه داری می شوند. در همجوشی هسته ای پلاسما تا اندازه گرم می شود که بتواند هسته ای سنگین تر تشکیل بدهد. هدف از این کار انجام یک فرآیند خودکار است.

کشور فرانسه قصد دارد در قالب پروژه ای به نام «ITER»، از همجوشی هسته ای برای دستیابی به انرژی الکتریکی استفاده کند؛ اما این اقدام نیاز به نرم افزاری دارد که بتواند اختلال یاد شده را با دقت ۹۵ درصد و حداقل ۳۰ میلی ثانیه پیش از رخ دادنش، آن را شناسایی کند؛ اما هیچ یک از سامانه های امروزی توان انجام این پردازش را ندارند.

نرم افزار یاد شده، داده های اختلال ها در راکتورهای کوچک را بررسی کرده از طریق مدل سازی های تئوری آموزش می بیند. آزمایش این دستاورد روی ابر رایانه هایی با ابعاد کوچکتر آغاز شده است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.