موتور جستجوگر مخصوص دانشمندان

کمیته رکن چهارم – شرکت گوگل موتور جستجوگر جدیدی را به منظور یکپارچه سازی داده های علمی و کمک به جامعه پژوهشگران راه اندازی کرد.

گوگل همواره سعی دارد اطلاعاتی را که در سراسر جهان وجود دارند را جمع آوری کرده و سازماندهی کند و تا کنون تمرکز روی بخش کسب و کار آنلاین به عنوان اولین هدف آن به حساب می آمد؛ اما این شرکت به تازگی موتور جستجوگر جدیدی را برای جوامع علمی راه اندازی کرده است.

موتور جستجوگر مذکور که «دیتاست سرچ» (Dataset Search) نام دارد از هم اکنون در دسترس است. دیتاست سرچ تقریباً به دیگر پویشگر این شرکت با نام «گوگل اسکالر۱» (Google Scholar) شباهت دارد.

مؤسساتی علمی، دانشگاهی و دولتی که نتیجه ی تحقیقات و داده های خود را به صورت آنلاین منتشر می کنند، باید به منظور دیده شدن، در صفحات وب خود متاداده هایی را تعریف کنند. این داده ها شامل نام سازنده یا مؤلف، زمان انتشار، منابع، شیوه ی گردآوری اطلاعات و بسیاری موارد دیگر می شود. سپس موتور جستجوی گوگل اطلاعات را فهرست بندی کرده با داده های گراف دانش (Knowledge Graph) ترکیب می کند. برای مثال اگر یک مجموعه ی داده توسط مرکز سرن (CERN) منتشر شود، حجم کمی از اطلاعات نیز در رابطه با این موسسه جستجوها را در بر می گیرد.

ناتاشا نوی (Natasha Noy)، یکی از پژوهشگران در واحد هوش مصنوعی گوگل (Google AI) و شخصی که به تولید دیتاست سرچ کمک کرد توضیح داد: هدف این پویشگر جدید، یکپارچه سازی ده ها هزار مجموعه داده ی آنلاین متفاوت با یکدیگر است.

نوی گفت:

ما می خواهیم دادها قابل اکتشاف باشند؛ اما محلی که از آن می آیند حفظ شوند.

در حال حاضر داده های منتشر شده به شدت پراکنده هستند. هر یک از دامنه های علمی مختلف، مخازن مخصوص به خود را دارند. این مسئله در رابطه با دولت ها و مقامات محلی نیز به همین شیوه است.

وی ادامه داد:

من می دانم برای پیدا کردن داده های خودم باید به کجا مراجعه کنم؛ اما من هواره این را نمی خواهم. زمانی که این داده ها از جامعه ی منحصر به فرد خود خارج می شوند، مسئله با چالش مواجه خواهد شد.

پژوهشگر گوگل برای مثال به فردی اشاره کرد که قصد دارد در زمینه ی آب و هوای اقیانوس تحقیق کند؛ اما نمی تواند با جستجو داده های مورد نظر خود را بیابد. این فرد تا زمانی که در یک اجلاس یا مراسم مرتبط شرکت نکرده با مسئولان آن صحبت نکند؛ توانایی یافتن اطلاعات و منبع آنلاین آن را در جستجو نداشت. این موضوع در حالی است که داده های مورد نیاز مخاطب در وبگاهی بسیار مشهور و برجسته قرار دارند.


  1. اسکالر امکان جستجوی واژه های کلیدی در مقاله ها، رسانه های علمی و گزارش های فنی را فراهم می کند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.