افزایش مقیاس پذیری رایانش کوانتومی

کمیته رکن چهارم – پژوهشران آمریکایی شیوه ی جدیدی را برای بررسی حالات کیوبیت ها ایجاد کردند.

پژوهشگران دانشگاه سیراکیوس آمریکا روش جدیدی را برای اندازه گیری حالت کیوبیت یا بیت کوانتومی در رایانه های کوانتومی ایجاد کردند.

تحقیقات مذکور با همکاری دانشگاه ویسکانیسون و به رهبری بریتون پلورد (Britton Plourde)، استاد فیزیک سیراکیوس انجام شد. این پژوهشگران در زمینه ی ساخت دستگاه های ابر رسانه و سنجش دمای پایین آنها تخصص دارند.

برخلاف بیت دیجیتالی که تنها دو حالت صفر و یک را در خود نگهداری می کند، بیت کوانتومی می تواند ترکیبی از صفر و یک را نیز به صورت همزمان ذخیره کند. همین مسئله باعث افزایش سرعت پردازش اطلاعات خواهد شد. البته باید توجه داشت این گونه ها سامانه ها برای حفظ عملکرد خود باید در دمایی نزدیک به صفر قرار بگیرند.

در حال حاضر شرکت هایی مانند گوگل و IBM در تلاش هستند رایانه های کوانتومی در مقیاس صنعتی ایجاد کنند و در این راستا موفق به تولید نمونه هایی مجهز به ۷۲ و ۵۰ کیوبیت شده اند.

با وجود این پلورد معتقد است رایانه های کوانتومی به منظور این که از توان کافی برای انجام بعضی از مشکلات برخوردار باشند باید حداقل به صدها کیوبیت مجهز شوند.

رویکردهای فعلی برای سنجش حالت کیوبیت ها روی تقویت سامانه های سرمایشی کم صدا، سخت افزار مایکرویو و الکترونیک متمرکز هستند که افزایش مقیاس کیوبیت ها را مشکل می سازد؛ اما پژوهشگران اعلام کردند شیوه ی آنها کاملا متفاوت است. این افراد در روش خود از ذرات فوتون امواج مایرو تمرکز کرده اند.

وی شرح داد، در روش ایجاد شده توسط آنها امکان ایجاد پردازنده های کوانتومی مجهز به میلیون ها کیوبیت به وجود می آید.

منبع: سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.