بازنگری در چشم انداز اینترنت

کمیته رکن چهارم – مخترع شبکه جهانی وب در نظر دارد نسل جدیدی از اینترنت را راه اندازی کند.

 تیم برنرز لی (Tim Berners-Lee)، متخصص علوم رایانه و مخترع اینترنت، از چندین سال قبل با دانشگاه MIT همکاری می کند تا با راه اندازی پروژه منبع باز جدیدی، به نام سالید (Solid)، این فضا را امن تر کند.

لی گفت:

من همیشه باور داشتم که اینترنت متعلق به همه است؛ به همین دلیل من و افراد دیگری برای محافظت از آن تلاش می کنیم. تغییراتی که ما ایجاد کردیم یک جهان بهتر و متصل تر را به وجود آورد؛ اما اینترنت به یک موتور بی عدالتی تبدیل و توسط نیروهای قدرتمندی که از آن به نفع برنامه های خود استفاده می کنند، تقسیم بندی شد.

سالید اینترنت را به فضایی غیر متمرکز تبدیل کرده و کنترل داده های هر فرد را از دست غول های فناوری مانند فیسبوک، گوگل و آمازون خارج کرده، به خودشان باز می گرداند.

در توضیح هدف سالید آمده است:

هدف تمرکز مجدد وب به چشم انداز اولیه و ایجاد یک فضای مشارکتی برای همه ی بشریت است.

مخترع اینترنت به منظور تأمین نیازهای ضروری زیرساخت های سالید شرکتی به نام «اینراپت» (Inrupt) را تأسیس کرد.

توسعه دهندگانی که قصد دارند در بستر سالید به تولید محصول بپردازند، می توانند مشابه گذشته اقدام به ایجاد نرم افزارهای اشتراک ویدئو، موسیقی، شبکه های اجتماعی یا هر نمونه ی دیگری بکنند؛ اما تفاوت آن در این است که همه ی داده های عبوری از این بسترها توسط کاربران کنترل می شوند. به عبارت دیگر کاربران تصمیم می گیرند که این داده ها چه زمانی و در کجا ذخیره شده و به اشتراک گذاشته شوند. هر بیت داده ای که ایجاد شده یا به بستر اضافه می شود، داخل یک پاد (Pod) سالید که کاملاً منحصر به کاربر است ذخیره می گردد.

پاد در اینجا به معنای مخزن داده آنلاین شخصی است. کاربران و دارندگان این پادها تصمیم می گیرند که محتوای آن چگونه در برنامه های کاربردی و دیگر بسترهای وب به کار گرفته شود.

پروژه ی سالید از چندین سال قبل در حال توسعه است و به نظر می رسد برنرز لی در تلاش می کند این طرح هر چه سریع تر به بهره برداری برسد؛ اما همچنان زمان دقیقی برای بهره برداری از آن اعلام نشده است.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.