نظارت بر امواج مغزی با MRI

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران MIT، روشی جدید را برای نظارت غیر تهاجمی امواج مغزی ایجاد کردند.

پژوهشگران از سال ها قبل از طریق نظارت روی ۲ نوع از موج های الکترومغناطیسی شروع به تحقیق در رابطه با عملکرد مغز کرده اند؛ اما بیشتر این روش ها حالتی تهاجمی دارند.

مهندسان MIT، به تازگی شیوه ای کمتر تهاجمی را با استفاده از MRI، به منظور بررسی فعالیت های الکترونیکی و سیگنال های نوری مغز توسعه دادند.

به طور معمول از MIR برای اندازه گیری تغییران جریان خون استفاده می شود که به طور غیر مستقیم قابلیت به نمایش گذاشتن فعالیت های مغزی را دارد؛ اما پژوهشگران نوع جدیدی از این ابزار را به وجود آوردند که می تواند جریان های الکتریکی بسیار کوچک و نور ایجاد شده توسط پروتئین های «luminescent» را تشخیص بدهد.

آویاد های (Aviad Hai)، رهبر پژوهش یاد شده در MIT گفت:

 ابزار MRI امکان حس کردن چیزها را از خارج بدن، در حالتی کمتر تهاجمی فراهم می کند. این نوآوری نیازی به اتصال حسگرهای مختلف به مغز را ندارد؛ بلکه تنها می توان آن را کار گذاشته و در محل رها کرد.

 

دستگاه MRI امواج رادیویی منتشر شده از سوی هسته ی هیدروژن اتم در آب را تشخیص می دهد. این سیگنال ها معمولا توسط یک آنتن رادیویی بستر در داخل اسکنر MRI شناسایی می شوند. محققان برای بررسی امواج مغزی، ابعاد آنتن یاد شده را در اندازه ی میلی متر کوچک کردند تا مستقیما آن را داخل مغز قرار دهند. در نتیجه امکان بررسی امواج رادیوی تولید شده توسط آب موجود در مغز به دست می آید.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.