ماشین زمانی برای امواج رادیویی

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران نوعی دستگاه ایجاد کردند که می تواند امواج رادیویی قدیمی را از هوا دریافت کرده، قابل شنود کند.

به نقل از «IEEE Spectrum»؛ پژوهشگری به نام توماس ویترسپون (Thomas Witherspoon)، به تازگی اعلام کرد ;i ماشین زمانی را مخصوص به امواج رادیویی ایجاد کرده است. کاربران به کمک این ابزار می توانند از میان کل باندهای فرکانسی موجود، یک تاریخ و طول موج را برای پخش انتخاب کنند و به آن گوش دهند.

به طور حتم هم اکنون نیز آرشیوی از بسیاری از محتوای گذشته در دسترس عموم قرار دارد؛ اما با نوآوری یادشده نه تنها این گونه صداها، بلکه هر چیزی که از گذشته در هوا وجود داشته باشند نیز قابل دریافت است. برای مثال می توان به اخبار محلی، آگهی های تجاری، ایستگاه های رادیویی غیرمجاز یا حتی ایستگاه های اعداد اشاره کرد.

دستگاه یادشدهT «آرشیو طیف رادیویی» (Radio Spectrum Archive) نام دارد. پیشرفت فناوری باعث به وجود آمدن ابزارهای ارزان قیمتی به نام «رادیوی نرم افزاری» (software-defined radios) شده است که بخش عظیمی از امواج رادیویی را به دیجیتالی تبدیل می کنند. به کمک این وسیله می توان امواج را پیدا نمود و به صورت زنده به آنها گوش داد، یا ذخیره شان کرد.

ویترسپون گفت:

 شنوندگان طول موج کوتاه و علاقه مندان آماتور رادیویی، برای پیدا کردن سیگنال های جالب به طور معمول از رادیوی نرم افزاری استفاده می کنند؛ اما بسیاری از مردم در رابطه با به حفظ و آرشیو طیف ها فکر نمی کنند. با وجود این، کسانی هستند که این اقدام را انجام بدهند. بخشی از انگیزه ی آنها دستیابی به شیوه ی تحول رادیو در عصر اینترنت است. امواج AM، FM و به ویژه با طول موج کوتاه در حال تغییر هستند. به علاوه بسیاری از ایستگاه ها نیز کنار گذاشته شده اند.

 

پژوهشگران در حال حاضر به منظور در دسترس قرار دادن آرشیو خود، در حال کار روی ایجاد استاندارد جدیدی برای ذخیره سازی این گونه امواج هستند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.