برده فروشی در فیسبوک

کمیته رکن چهارم – فعالان سیاسی نگران تبدیل شدن فیسبوک به بازار آنلاین برده فروشی هستند.

به نقل از «fossbytes»؛ در اوایل ماه اکتبر ۲۰۱۸، پستی در فیسبوک، با موضوع فروش یک دختر جوان به منظور ازدواج در سودان جنوبی منتشر شد و به سرعت گسترش پیدا کرد. این پست تا قبل از شناسایی و حذف آن توسط مسئولان شبکه اجتماعی یاد شده، به مدت ۲ هفته به صورت آنلاین قابل مشاهده بود. در همین مدت چندین مرد برای به دست آوردن دختر ۱۶ ساله موجود در تبلیغ، در یک مزایده با یکدیگر رقابت کردند.

با وجود عملکرد نامناسب و تأخیر فیسبوک، فرد یاد شده به عنوان همسر یک تاجر به فروش رسید. با توجه به گزارش های منتشر شده یکی از افراد شرکت کننده در مزایده، از مقامات رده ی بالای سودان جنوبی بود. همچنین به نظر می رسد به پدر دختر یاد شده، ۵۰۰ گاو، ۳ خودرو و ۱۰ هزار دلار وجه نقد پرداخت شده است.

مسئله ی یاد شده، باعث ایجاد نگرانی هایی در بین فعالان سودان شد؛ زیرا آنها معتقدند چنین کاری ممکن است با امید کسب سرمایه ی بالا، به یک مسئله ی رایج تبدیل شود.

جورج اتیم (George Otim)، مدیر برنامه ریزی بین المللی سودان گفت:

 استفاده وحشیانه یاد شده از فناوری، یادآور بازارهای برده فروشی در گذشته است.

 

به علاوه از عملکرد بسیار با تأخیر فیسبوک در حوزه ی مذکور می توان به عنوان بدترین بخش این حادثه اشاره کرد. البته مسئله بالا تنها یکی از مثال هایی است که شیوه عملکرد فیسبوک در کشورهای در حال توسعه را نشان می دهد.

همچنین می توان به نقش کلیدی فیسبوک در آغاز آشوب روهینگیا و گسترش سخنان تفرقه انگیز علیه مسلمانان میانمار اشاره کرد که به سبب آن حدود ۷۰۰ هزار نفر از بنگلادش فرار کردند.

در کشور لیبی نیز رقبای نظامی به منظور انتشار اخبار دروغین و گسترش نفرت و خشونت از فیسبوک استفاده می کنند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.