ویروسی که سرعت رایانه را افزایش می دهد

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران موفق شدند با استفاده از نوعی ویروس بیولوژیکی روش تولیدی را به وجود آورند که تأخیر فعلی در انتقال اطلاعات بین رم و هارد دیسک را از بین می‌برد.

به نقل از «fossbytes»؛ پژوهشگران دانشگاه‌های MIT و سنگاپور یک روش تولید جدید به وجود آوردند که از یک ویروس بیولوژیکی برای افزایش سرعت رایانه‌های مدرن استفاده می‌کند.

محققان روش تازه‌ای را به منظور تولید نوعی حافظه با استفاده از ویروس توسعه داده‌اند. این حافظه‌ی جدید به صورت مؤثری، تأخیر موجود در رایانه‌های مدرن را که در حد میلی‌ثانیه است تا مقدار زیادی کاهش می‌دهد. تأخیری که در زمان انتقال و ذخیره‌سازی اطلاعات بین حافظه موقت و دیسک سخت به وجود می‌آید.

حافظه‌های موقت، ابزار ذخیره‌سازی سریع، گران‌قیمت، اما فرار هستند. در مقابل دیسک‌های سخت، بسیار کند بوده، غیر فرار هستند و می‌توانند داده‌ها را برای مدت‌زمان طولانی در خود نگه‌دارند. به همین دلیل انتقال اطلاعات بین این ۲ بستر، با تأخیر زیادی مواجه است.

برای حل مسئله بالا از حافظه تغییر فاز (Phase Cheng meemory یا PCM) استفاده می‌شوند که سرعتی برای حافظه‌های موقت داشته و نسبت به دیسک‌های سخت نیز از ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتری برخوردار هستند. مواد به کار رفته در ساخت این نوع حافظه می‌توانند بین «amorphous» و «crystalline» تغییر حالت بدهند.

با وجود مزیت یاد شده هشدارهایی در رابطه با استفاده از حافظه‌های تغییر فاز وجود دارد. مواد باینری مانند گالیم آنتیمونید (Gallium Antimonide)، می‌توانند عملکرد این نوع حافظه را بهبود دهند؛ اما در هنگام استفاده از چنین موادی مصرف انرژی افزایش یافته و زمانی که دمای مواد به ۳۴۶ درجه سلسیوس می‌رسد، ساختار مواد از هم گسسته می‌شود. این مسئله چالش بزرگی را به منظور استفاده از مواد یاد شده در سامانه‌های امروزی به وجود می‌آورد؛ زیرا دمای تولیدی آن‌ها نیز در همین حدود است.

پژوهشگران برای دستیابی به هدف یاد شده از ویروس بیولوژیکی ام ۱۳ باکتریوفاژ (M13 bacteriophage) استفاده کردند تا رشته سیم‌های کوچکی ایجاد کنند. در فرآیند سنتی تولید سیم‌های کوچک از مدارهای مجتمعی که دمای آن‌ها به ۴۴۶ می‌رسد استفاده می‌شود که باعث از هم پاشیده شدن ساختار مواد دودویی می‌شود. در مقابل با به کارگیری ویروس یاد شده در فرآیند تولید سیم‌های کوچک، می‌توان محدودیت حافظه‌های تغیر فاز را تا حد بسیاری برطرف ساخت.

ویژگی یاد شده احتمالاً باعث خواهد شد تا تأخیر میلی‌ثانیه‌ای فعلی حذف شده و سرعت انتقال و پردازش اطلاعات افزایش پیدا کند. محققان امیدوارند، مهندسان رایانه برای تولید سامانه‌های سریع‌تر، در آینده‌ی نزدیک از دستاورد آن‌ها استفاده کنند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.