تقویت خدمات ابری با تئوری بازی

کمیته رکن چهارم – نیروی زمینی آمریکا به منظور تقویت امنیت خدمات ابری، الگوریتم جدیدی را بر پایه تئوری بازی، توسعه دادند.

به نقل از «defensesystems»؛ یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌پذیری‌های سامانه‌های ابری ریشه در اصلی‌ترین نقطه قوت آن دارد. این مزیت منابع ذخیره‌سازی اشتراکی است که به کاربران اجازه می‌دهد از طریق ایجاد ماشین‌های مجازی، شبیه‌سازی نرم‌افزاری و شبکه‌ها به آن دسترسی پیدا کنند.

با توجه به گزارش چارلز کامووا (Charles Kamhoua)، مهندس برق آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی زمینی آمریکا (ARL)، مشکل این است که اگر یک بازیگر بد، به یک ماشین مجازی ناامن که توسط کاربران خدمات ابری مورد استفاده قرار می‌گیرد وارد شود، دیگر افرادی که نرم‌افزارهای ابری مشابهی برای مدیریت ماشین مجازی به کار می‌گیرند نیز، در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

کامووا گفت:

 حمله‌کننده می‌تواند یک مجازی ناامن را هدف قرار دهد. زمانی که نفوذ به این بستر با موفقیت صورت گرفته، مهاجم توانایی حمله به ناظر ماشین مجازی (hypervisor) ندارد. در این لحظه مزایایی که منابع اشتراکی ارائه می‌دهند به نفع حمله‌کننده تغییر حالت می‌دهد؛ زیرا زمانی که ناظر مورد نفوذ واقع می‌شود؛ دیگر ماشین‌های مجازی روی آن نیز به سادگی قابل آلوده شدن هستند.

 

کامووا به همراه ۲ محقق دیگر، بر پایه تئوری بازی (game theory)، الگوریتمی را توسعه داده‌اند که با توجه به نیازهای امنیتی و حساسیت داده‌های مشتریان، ناظرهای ماشین مجازی را به آن‌ها اختصاص می‌دهد. این ویژگی امکان حمله به کاربری با امنیت بالاتر، اما آسیب‌پذیر را از طریق مصرف‌کننده‌ی دیگر با سطح امنیت پایین، به حداقل می‌رساند.

کامووا ادامه داد:

 کسانی که کمتر از دست می‌دهند به یک هایپروایزر و آن‌هایی که بیشتر از دست می‌دهند به یک ناظر دیگر متصل می‌شوند.

 

الگوریتم مذکور بر پایه دو رویکرد زیر ایجاد شده است:

  1. همه‌ی کاربران روی یک ناظر ماشین مجازی حتی اگر یک نفر نیز آسیب‌پذیر باشد، در معرض خطر هستند.
  2. مهاجم باید با توجه به احتمال موفقیت در حمله، تصمیم بگیرد که چه میزان از منابع را مورد استفاده قرار دهد.

مهندس برق مذکور افزود:

 در حال حاضر حمله‌کننده باید برگزیند که سعی می‌کند به ناظر با امنیت بسیار بالا یا نمونه‌ای با سطح پایین ایمنی حمله کند. مشتریان مانند نیروی زمینی احتمالاً ترجیح می‌دهند با صرف هزینه‌ی بیشتر ماشین‌های مجازی خود را امن‌تر کنند. این کار به واسطه اشتراک‌گذاری با دیگر افرادی که نگرانی‌های امنیت سطح بالا دارند صورت گرفته، به طور غیرمستقیم از شما محافظت می‌کند.

 

وی توضیح داد:

 

الگوریتم موردبحث همه‌ی ماشین‌های مجازی با توجه به سطح امنیتی که دارند از به صورت صعودی مرتب می‌کند. سپس تعداد ناظرهایی که می‌توان به هر یک اختصاص داد، در نظر گرفته می‌شود.

 منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.