استفاده از بلاکچین توسط ناسا

کمیته رکن چهارم – سازمان ناسا قصد دارد به منظور تقویت امنیت سامانه کنترل ترافیک هوایی از بلاک‌چین استفاده کند.

فناوری بلاک‌چین به عنوان بستر اصلی بیت‌کوین و صنعت ارزهای دیجیتالی شناخته می‌شود. بلاک‌چین راهکاری انقلابی برای ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌ها به صورت توزیع شده و در مکان‌های گوناگون است. اطلاعات این بستر به صورت عمومی منتشر شده و به سادگی قابل تأیید هستند و به همین دلیل هم‌اکنون در زمینه‌های گوناگون مختلفی از آن بهره گرفته می‌شود.

سازمان فضایی ناسا به تازگی اعلام کرد قصد دارد از فناوری بلاک‌چین استفاده کند. رونالد ریزمن (Ronald Reisman)، مهندس ناسا باور دارد که ارتباطات بر پایه بلاک‌چین، کلیدی برای متوقف ساختن حملات سایبری مانند اختلال سرویس توزیع شده به سامانه کنترل ترافیک هوایی آمریکا است.

آمریکا قصد دارد از سال ۲۰۲۰ از سامانه جدیدی به نام «۱ADS-B» استفاده کند و ریزمن معتقد است این سیستم از هم‌اکنون نیز در معرض حمله سایبری قرار دارد.

سامانه ADS-B، یک فناوری نظارتی است که در آن هواپیماها موقعیت خود را از طریق ماهواره ناوبری مشخص کرده و می‌توان آن‌ها را ردیابی کرد. با وجود این به نظر می‌رسد نقشه‌های پروازی و موقعیت هواپیماها در این بستر از ایمنی کافی برخوردار نباشند.

سازمان ناسا برای تقویت امنیت سامانه‌ی بالا قصد دارد از بلاک‌چین استفاده کند. این سازمان در حال آماده‌سازی چارچوب بلاک‌چین با مجوز (permissioned blockchain) و متن بازی به نام «Hyperledger Fabric» است که آسیب‌پذیری ADS-B را برطرف می‌سازد.

معماری بلاک‌چین توانایی ایمن‌سازی و بهبود ارتباطات میان عوامل مجاز را داشت، خطر موردحمله واقع‌شدن را کاهش می‌دهد. این بستر به دور از بخش فین تک (FinTech) توسعه پیدا کرده و طراحی آن برای کاربردی شرکت‌ها است.


  1. Automatic Dependent Surveillance-Broadcast

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.