کنترل زنجیره تامین توسط دارپا (بخش دوم)

کمیته رکن چهارم – یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد با استفاده از غبار الماس، روی زنجیره تأمین قطعات سخت‌افزاری نظارت کند.

 سازمان دارپا به منظور نظارت بهتر روی زنجیره تأمین سخت‌افزارها و تشخیص و تمایز قطعات جدید با نمونه‌های بازتولید شده، پروژه‌ای به نام شیلد (SHIELD) را راه‌اندازی کرد. در این پروژه تراشه‌ای به نام دیلیتس (dielets) طراحی می‌گردد که از ابعاد آن از موی انسان کوچک‌تر بوده و می‌توانند داده‌هایی را در رابطه با وضعیت قطعه ارائه دهد.

شرکت‌های بخش خصوصی نیز روی طرح مشابهی؛ اما با پیچیدگی بیشتر کار می‌کنند. استارت‌آپی به نام «DUST Identity»، در سال ۲۰۰۸ توسط پژوهشگر سابق مدیا لب (MIT Media Lab) تأسیس شد. در حالی که تراشه دیلیتس بر پایه سیلیکون طراحی می‌شود، هدف شرکت نام برده، استفاده از الماس است.

شرکت DUST Identity به طور خاص در حال طراحی برچسب‌های امنیتی با استفاده از گردوغبار میکروسکوپی الماس است. از این ماده می‌توان به شیوه‌های مختلفی مانند اسپری کردن یا قرار دادن برچسب روی ابزارها، بهره گرفت. از این فناوری می‌توان به منظور فهرست کردن و اثبات اصالت قطعه بهره گرفت.

افیر گاتن (Ophir Gaathon)، مؤسس شرکت یاد شده در رابطه با دلیل انتخاب الماس گفت:

 شما موادی می‌خواهید که عمری همیشگی داشته باشند تا دیگر نگرانی نسبت به کاهش عملکرد آن در طول زمان به وجود نیاید.

 

گاتن توضیح داد، شرکت وی به دنبال تهیه غبار ضایعات الماس در صنایعی است که آن را پرداخت می‌کنند. این مواد بسیار کم‌ارزش هستند و می‌توان آن‌ها را در آینده تصفیه کرد. مهندسی نانو روی این قطعات باعث می‌شوند بتوانند اطلاعات شناسایی منحصربه‌فرد را در خود ذخیره کنند.

وی اشاره کرد، پروژه‌ای مانند شیلد و غبار الماس، به ۲ دلیل پیشرو هستند. اول اینکه سیاست‌گذاران به تازگی سطح امنیت زنجیره‌ی تأمین را موردتوجه قرار داده‌اند. دوم این که ادغام قطعات الکترونیک در همه‌چیز، از سیستم‌های کنترل صنعتی تا تجهیزات انتخابات و دیگر زیرساخت‌های حیاتی در طول سال‌های پیش رو، باعث افزایش میزان حملات هکرهای مستقل و دولتی خواهد شد.

البته باید توجه کرد تراشه‌هایی با چنین ابعاد کوچک، از کاربردهای بسیار گسترده‌ای برخوردار هستند. برای مثال می‌توان به گزارشی اشاره نمود که بر پایه ادعای مطرح‌شده در آن، کشور چین، تراشه‌ای را با ابعاد دانه برنج، در سخت‌افزارهای ‌ساخته‌شده برای آمریکا جای‌گذاری کرده و چندین سال، سرگرم جاسوسی سایبری بوده است. از آن‌جایی که همه قابلیت‌های تراشه دیلیتز، یا نمونه تولیدشده با الماس اعلام نشده‌اند، باید احتمال این را که اقدامی مشابه ازسوی سازمان‌های دولتی و خصوصی آمریکا صورت گیرد، درنظر گرفت.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.