ارائه اینترنت رایگان با ماهواره لیزری توسط فیسبوک

کمیته رکن چهارم – شرکت فیس‌بوک به منظور ارائه اینترنت رایگان ماهواره‌ای در حال راه‌اندازی ۲ ایستگاه زمینی است.

 به نقل از «Spectrum IEEE»؛ به تازگی گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد ۲ رصدخانه‌ی جدید در مونت ویلسون کالیفرنیا در حال تأسیس هستند که روی ستاره‌ها تمرکز ندارند؛ بلکه به عنوان اولین مرکزی به منظور پشتیبانی از سامانه‌های ارتباطات لیزری فیس‌بوک طراحی شده‌اند تا بتوان با ماهواره‌های موجود در مدار تماس برقرار کرد.

مجوزهای صادر شده در لس‌آنجلس نشان می‌دهد که شرکت کوچکی با نام پوینت ویو (PointView Tech)، در حال ایجاد ۲ رصدخانه جداگانه در قله کوه مونت ویلسون است. پوینت ویو در سال گذشته توسط فیس‌بوک تأسیس شد تا روی توسعه ماهواره‌ای به نام آتنا (Athena)، تحقیق کند. هدف کارشناسان بررسی این موضوع بود که آیا می‌تواند از سیگنال‌های رادیویی باند ای (E)، برای ایجاد پهنای باند ثابت در مناطق دور از دسترس یا محرم استفاده کرد یا خیر.

هر چند که مجوزهای موردنیاز پوینت ویو، به علت تعطیلی دولت آمریکا، هنوز از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) آماده نشده‌اند؛ اما با توجه به اسناد موجود، این شرکت احتمالاً قصد دارد روی آتنا و فضاپیماهای آینده از فناوری لیزر استفاده کند.

شرکت فیس‌بوک از مدت‌ها قبل به فناوری ارتباطات لیزری توجه نشان داده بود؛ زیرا از سرعت و پهنای باند بسیار بیشتری نسبت به گیرنده‌های رادیویی برخوردار بوده، امکان هک کردن یا تداخل آن‌ها بسیار کمتر است. اگرچه موانعی مانند ابرها می‌توانند چالش آفرین باشند.

فیس‌بوک امواج میلی‌متری باند ای را در زمان آزمایش پهپاد آکیولا (Aquila) و پیش از لغو کردن پروژه‌ی آن توسعه داده بود. همچنین آزمایش فناوری لیزری موردبحث توسط شرکت آلمانی «Mynaric» نشان داد که به کمک آن بین ایستگاه زمینی و هواپیمایی که در حال پرواز است، یک لینک ارتباطی با توان انتقال اطلاعات ۱۰ گیگابیت اطلاعات در ثانیه به وجود می‌آید. با وجود این همچنان ارتباط احتمالی آن با فیس‌بوک در تحقیقات یاد شده تأیید یا تکذیب نشده است.

ساخت رصدخانه‌های یاد شده از جولای ۲۰۱۸ آغاز شده و در اواسط دسامبر ۲۰۱۹ پایان می‌یابد. زمانی که سامانه‌های لیزری راه‌اندازی شوند، احتمالاً از این مراکز به عنوان ایستگاه‌های زمینی نوری استفاده خواهد شد. از این فرستنده‌ها برای ارسال پرتوهای لیزری به پهپادهای و ماهواره‌ها بهره گرفته می‌شود.

رایچل آنیستو (Raichelle Aniceto)، از محققان پروژه یاد شده، معتقد است ماهواره‌های لیزری فواید بسیاری به کشورهای در حال توسعه دارند. برای مثال این مناطق با دسترسی به اینترنت فرصت‌های بهتری را در زمینه آموزش و پروش و کسب‌وکار به دست می‌آورند. همچنین این فناوری، مردمی را که در مناطق محروم قرار دارند به اینترنت متصل می‌کند.

آنیستو توضیح داد که اینترنت ماهواره‌ای ارائه شده از مدار جئو (GEO)، علاوه بر این که پهنای باند بالاتری را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد، نسبت به نمونه‌های رادیویی دارای وزن و اندازه‌ی کمتری بوده و انرژی کمتری مصرف می‌کند.

پوینت ویو اعلام کرد ماهواره آتنا در اوایل ۲۰۱۹ به فضا پرتاب می‌شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.