ارائه پوشش ارتباطات جهانی توسط دارپا

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا به منظور برقراری ارتباطات با نرخ انتقال داده‌ی بالا، در حال آزمایش آنتن‌های جدید در فضا است.

راکت لب (Rocket Lab)، سازمان فضایی نیوزلند قصد دارد به سفارش سازمان دارپا، ماهواره‌ای را در اواخر فوریه ۲۰۱۹، از ایستگاه واقع در ماهیا پنینسولا (Mahia peninsula) به فضا پرتاب کند. این اقدام در جهت قرار دادن «آنتن بارتاب دهنده پوسته‌ای» (membrane reflectarray antenna)، ایجاد شده در طرح «R3D2» سازمان دارپا انجام می‌گیرد.

نمونه اولیه فناوری بالا در داخل ماهواره‌ای به وزن ۱۵۰ کیلوگرم جایگذاری شده و آنتن آن از لایه نازکی از کاپتون (Kapton)، تشکیل شده است. ابعاد این نوآوری پس از قرار گرفتن در مدار لئو (LEO) –پایین‌ترین مدار زمین- به ۲٫۲۵ متر می‌رسد. این دستاورد دارای انعطاف‌پذیری و سطح بقای بالایی بوده، می‌تواند عملکردهایی که برای انجام آن‌ها به ماهواره‌های عظیم نیاز است، به صورت هم‌زمان انجام دهد. به علاوه این ویژگی به وزارت دفاع آمریکا کمک می‌کند تا با صرف هزینه و زمان کمتری، تجهیزات موردنیاز را به فضا بفرستد.

 سازمان دارپا توضیح داد آنتن بالا می‌تواند ارتباطاتی با نرخ بالای انتقال اطلاعات را به کاربران محروم روی زمین ارائه بدهد. همچنین اعلام شد از مرحله‌ی طراحی تا راه‌اندازی پروژه حدوداً ۱۸ ماه زمان برده است.

فرد کندی (Fred Kennedy)، مدیر دفتر فناوری تاکتیکی دارپا توضیح داد، وزارت دفاع برای دستیابی سریع به ماهواره‌های کوچک و راه‌اندازی قابلیت‌های آن‌ها برنامه‌ریزی کرده است. پروژه R3D2 می‌تواند به مفاهیم در حال ظهور حسگرهای انعطاف‌پذیر و لایه‌ی انتقال داده در مدار لئو کمک کند. قابلیتی که امروزه وجود ندارد؛ اما قادر است با راه‌اندازی اینترنت بر پایه فضا، در زمینه ارتباطات انقلاب به وجود آورد.

پیمانکار اصلی ماهواره یاد شده نورثروپ گرومن (Northrop Grumman) است. شرکت «DDA Design» نیز طراحی و ساخت آنتن را بر عهده داشت. همچنین رادیو نرم‌افزاری موجود در طرح R3D2 توسط شرکت «تریدنت سیستمز» (Trident Systems)، طراحی و تولید شد. در نهایت شرکت بلو کانیان تکنولوژی (Blue Canyon Technologies) هم گذرگاه فضاپیما را فراهم (spacecraft bus) کرد.

البته این نکته قابل‌ذکر است که ارتش آمریکا به کمک فناوری بالا خواهد توانست در مناطقی که لینک‌های ارتباطی بسیار ضعیفی وجود دارند، همچنان بتوانند به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.