تعیین وظیفه با اندازه گیری ویژگی های بیولوژیکی

کمیته رکن چهارم – سازمان دارپا در حال طراحی سامانه‌ای است که به وزارت دفاع آمریکا کمک می‌کند با توجه به ویژگی‌های زیستی سربازان، وظایف آن‌ها را تعیین کنند.

دفتر فناوری‌های بیولوژیکی سازمان دارپا به تازگی برنامه‌ی جدیدی را برای کمک به وزارت دفاع راه‌اندازی کرد تا به تقویت و حفظ آمادگی ارتش یاری برساند. هر دوی این اقدامات از طریق ایجاد تحول در زمینه تمرین واحدها، عملکرد، بازیابی نیروها و مقابله با کمبود نیروهای متخصص کاندید برای نقش‌های خاص صورت می‌گیرد.

پروژه یاد شده «اندازه‌گیری شایستگی زیستی» (۱MBA) نام داشته و شاخص‌های مقیاس‌پذیر فرآیندهای بیولوژیکی را -که در اجرای یک وظیفه و تخصص ویژه حیاتی هستند- در زمان واقعی بررسی می‌کند. این اطلاعات جنگجویان فردی را قادر می‌سازد تا فرآیندهای زیستی که در موفقیت آن‌ها تأثیر دارند را به شکل بهتری درک و مدیریت کنند.

با بهره‌گیری از فناوری اندازه‌گیری شایستگی زیستی می‌تواند تمرین‌ها، شکل‌دهی گروه‌ها، کارایی مأموریت‌ها و بازیابی نیروها را به شکل بهینه‌تری انجام داد و ارتش انعطاف‌پذیرتری را به وجود آورد.

هدف پروژه یاد شده مشخص کردن فاکتورهای زیستی و فرآیندهایی است که در رسیدن به بهترین نتیجه در مأموریت‌های خاص، ارتش را پشتیبانی می‌کند. پژوهشگران برای دستیابی به این هدف روی فنوتایپ‌ها (Phenotype) تمرکز کرده‌اند. فنوتایپ به خصوصیات قابل‌مشاهده موجودات زنده مانند ویژگی‌های بیوشیمیایی یا فیزیولوژیکی گفته می‌شود. به معنی که می‌توان متوجه شد که چگونه یک کد ژنتیکی ثابت ویژگی‌های رفتاری، فیزیکی و شناختی فردی چه چیزهایی هستند.

اریک ون گیسون (Eric Van Gieson)، مدیر برنامه پروژه مذکور گفت:

 دانشمندان با استفاده از فناوری‌های امروزی قادر به خواندن، اندازه‌گیری و مشاهده جنبه‌های خاص فنوتایپ‌ها هستند؛ اما بیشتر فرآیندهایی که در این میان رخ می‌دهد نامشخص بوده، یک جعبه سیاه (BlackBox) است. سازمان دارپا باور دارد داده‌های داخل جعبه می‌توانند پیش‌بینی کنند که چگونه یک فرد نسبت به یک محرک و سناریو واکنش نشان می‌دهد. مهم‌تر از همه این که ما معتقدیم، هر فرد به کمک آن می‌تواند عملکردش را در زمینه‌ی فعالیت خود بهبود بدهد.

 

پژوهشگرانی که از پروژه موردبحث پشتیبانی می‌کنند در ابتدا نمونه‌ها تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. آن‌ها همچنین از داده‌های جمع‌آوری شده از گروه‌های منتخب به خصوص از سراسر ارتش که کارایی بالایی برخوردار هستند نیز بهره می‌برند تا اثرات بیولوژیکی که باعث موفقیت می‌شوند و نحوه‌ی اندازه‌گیری آن را شناسایی کنند. برای مثال داشتن ضربان قلب پایین در میدان مبارزه یک ویژگی بسیار ارزشمند است که به سادگی و از طریق فناوری‌های پوشیدنی موجود می‌توان آن را اندازه‌گیری کرد.

برطرف ساختن چالش‌های سازگاری و شناختی ارزشمند هستند؛ اما از قابلیت اندازه‌گیری پایینی بهره می‌برند. پروژه‌ی بالا با هدف ایجاد راهکاری برای آن به وجود آمده است. محققان توضیح می‌دهند در صورت موفقیت‌آمیز بودن طرح، این سامانه از طریق روش‌های گوناگونی به حفظ و تقویت آمادگی ارتش کمک خواهد کرد.

اولین بهبود به شیوه‌ی ارزیابی نیروی‌های نظامی و سپس برگزیدن کاندیدها برای نقش‌های خاص است؛ زیرا هم‌اکنون بسیاری از این وظایف از کمبود نیروی متخصص رنج می‌برند. به گونه‌ای که حتی با استفاده از فناوری‌های پیچیده و گسترش مجموعه پروفایل‌های مأموریت و افزایش تقاضا برای افرادی با قابلیت‌های منحصربه‌فرد همچنان نمی‌توان این کمبود را جبران کرد.

در طول ۵۰ سال گذشته، نحوه ارزیابی اولیه نیروی ارتش آمریکا بدون تغییر باقی‌مانده است. در شیوه‌ی فعلی تنها یک آزمایش غربالگری ساده، آزمون آمادگی جسمانی استاندارد و توانایی نوشتن از داوطلبان گرفته می‌شود. این فرآیند «ASVAB» نام داشته و وظیفه‌ی افراد با توجه به امتیاز کسب شده در آن تعیین می‌گردد.

در مقابل فناوری اندازه‌گیری شایستگی زیستی قادر است تعداد معیارهای موجود در آزمون بالا را افزایش و تعصبات موجود در آن را بین ببرد. همچنین سطح عملکرد نیروی‌های ورودی را نیز افزایش می‌دهد. به علاوه به کمک اندازه‌گیری ویژگی‌های زیستی افراد، می‌توان قابلیت‌هایی را که در شرایط عادی قابل‌مشاهده نیستند را نیز بررسی کرده و در نظر گرفت.

بهبود دوم به آموزش در قبل و بعد از استخدام یک فرد در مشاغل نظامی است. فناوری مذکور به افراد اجازه می‌دهد ظرفیت‌های بالقوه‌ی خود را برای انجام وظایف خاص شناسایی کرده و پروش دهند.

در بخش سوم نیز، فرماندهان مأموریت می‌توانند به صورت زمان واقعی ویژگی‌های زیستی واحدهای موجود در میدان مبارزه را مشاهده کنند. این بستر با اضافه کردن یک‌لایه از آگاهی زیستی به ارزیابی و درک بهتر محیط عملیات کمک می‌کنند. فرماندهان به کمک آن قادر خواهند بود منابع، راهبردها و تاکتیک‌های به کار گرفته شده را با توجه به عملکرد نیروها تغییر دهند. همچنین پس از پایان مأموریت سطح سلامت و شیوه‌ی بازیابی نیروها به شکل بهتری معین می‌گردد.


  1. Measuring Biological Aptitude

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.