تولید برق از امواج وای فای

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران با استفاده از مواد ۲ بعدی، ابزاری ایجاد کرده‌اند که امواج وای‌فای را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

با وجود همه‌ی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه توسعه ابزارهای مختلف، تأمین انرژی آن‌ها همچنان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان است. به همین منظور دانشمندان در تلاش هستند راه‌کارهایی را به وجود آورند تا بتوان ابزارها را از باتری بی‌نیاز کرد.

پژوهشگران دانشگاه MIT و چندین مرکز دیگر به تازگی موفق شده‌اند ابزار قابل‌انعطاف تولید کنند که توانایی تولید برق را از امواج وای دارد.

ابزارهایی که جریان برق AC را به DC تبدیل می‌کنند رکتنا (Rectenna) نام دارد. پژوهشگران نوع جدیدی از رکتنا را به وجود آورده‌اند که از آنتن فرکانس‌های رادیویی قابل‌انعطاف برای جذب امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌کند.

آنتن یاد شده به ابزاری متصل است که از یک ماده‌ ۲ بعدی ساخته می‌شود و ضخامتی در حد چند اتم دارند. سیگنال‌های AC توسط این ماده‌ی نیمه‌رسانا جذب شده و به DC تبدیل می‌شوند تا ابزارها بتوانند از آن برای شارژ باتری خود بهره ببرند. در چنین حالتی دستگاه‌ها دیگر نیازی به باتری ندارند و در نتیجه وزن نهایی آن‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. همچنین این وسیله انعطاف‌پذیر بوده و منطقه‌ی بزرگی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

پژوهشگران شرح دادند از نمونه کاربردهای فناوری یاد شده می‌توان به نصب آن در سیستم‌های الکترونیکی اطراف پل‌ها، جاده‌ها، بزرگ‌راه‌ها، دفاتر، اینترنت اشیا و ابزارهای پزشکی است؛ زیرا بدون نگرانی در رابطه با منبع انرژی آن، این دستگاه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و جریان الکتریکی هوشمندی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

محققان در زمان آزمایش نشان دادند که فناوری آن‌ها در زمان قرار گرفتن در مسیر امواج وای فای معمولی، ۴۰ مگاوات برق تولید می‌کند که فراتر از انرژی موردنیاز برای روشن کردن یک لامپ LED یا فعال‌سازی تراشه‌های سیلیکونی است.

دانشمندان شرح دادند از دستاورد یاد شده می‌توان به منظور تولید نانو روبات‌هایی استفاده کرد که در بدن انسان حرکت کرده، دارو را به محل موردنظر می‌رسانند؛ زیرا باتری‌های امروزی از جنس لیتیوم بوده و کم‌ترین میزان از نشت آن ممکن است به مرگ بیمار بینجامد.

سازمان‌های بسیاری مانند موسسه نانو فناوری سرباز و آزمایش تحقیقاتی نیروی زمینی آمریکا از پروژه یاد شده حمایت می‌کنند. در حال حاضر ارتش کشورهای مختلف در میدان نبرد از تجهیزات هوشمند بهره می‌برد و تأمین انرژی این ابزارها از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نمونه سربازان مجبور هستند به طور پیوسته باتری‌هایی با وزن ۱۰ تا ۲۰ کیلوگرم را با خود حمل کنند تا در صورت نیاز به سرعت منبع انرژی را تغییر دهند.

از طرفی امواج وای فای و رادیویی به صورت پیوسته در هوا وجود دارند؛ بنابراین در صورتی که بتوان از دستاورد بالا استفاده کرد، حجم عظیمی از وسایلی که سربازان حمل می‌کنند کم شده، دیرتر کارایی خود را از دست می‌دهند. همچنین در میدان نبرد دیگر دسترسی به سیستم‌های خود را از دست نمی‌دهند.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Blue Captcha Characters Below.