آغاز پیاده سازی اینترنت ماهواره ای استارلینک

کمیته رکن چهارم – شرکت اسپیس اکس قصد دارد یک‌میلیون ایستگاه زمینی را به منظور برقراری ارتباط با ماهواره‌های طرح استارلینک راه‌اندازی کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس اکس (Space X) در سال ۲۰۱۶ نشان تجاری جدیدی را به نام «استارلینک» (Starlink) ثبت کرد. هدف از این کار، ارائه‌ی اینترنت ماهواره‌ای به سراسر جهان اعلام شد. در این طرح قرار است ۴ هزار ماهواره با هزینه‌ی ۱۰ میلیارد دلار، در مدار لئو (LEO) قرار بگیرند؛ اما تعدادی از سرمایه‌گذاران معتقدند این عدد می‌تواند به ۱۱ هزار ماهواره نیز افزایش پیدا کند. همچنین تاکنون چندین سخت‌افزار به صورت آزمایشی به فضا پرتاب شده‌اند.

هانز کوئینگزمن (Hans Koenigsmann)، یکی از مقامات شرکت اسپیس اکس به تازگی اعلام کرد تعداد ماهواره‌های بیشتری در سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب خواهد شد؛ اما جزئیاتی بیشتری را ارائه نشد. این شرکت به تازگی مجوز تأسیس یک‌میلیون ایستگاه زمینی را از سازمان ارتباطات فدرال (FCC) آمریکا دریافت کرده است. کاربران می‌توانند با کمک این مراکز عملیاتی با ماهواره‌های موجود در طرح استارلینک ارتباط برقرار کنند.

پایانه‌های کاربری از آرایه‌های فازی بیمفورمینگ۱ (phased-array beam-forming) و فناوری‌های پردازش دیجیتالی پیشرفته‌ای بهره می‌گیرند تا بتوانند به طور مؤثری از پهنای باند «Ku» استفاده کنند.

فرستنده و گیرنده ایستگاه‌های زمینی به ترتیب در پهنای باند ۱۴ تا ۱۴٫۵ و ۱۰٫۷ تا ۱۲٫۷ گیگاهرتز عمل خواهند کرد. اسپیس اکس قصد دارد خدمات خود و ایستگاه‌های یاد شده را در سراسر آمریکا مانند آلاسکا و پورتوریکو راه‌اندازی کند.

اسپیس اکس به تازگی شروع به انجام اصلاحاتی در یک هزار و ۵۸۴ ماهواره‌ی موجود در فضا کرده است. بر اساس این تغییرات، سخت‌افزارهای یاد شده از ارتفاع یک هزار و ۱۵۰ کیلومتری زمین به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری منتقل شده و نحوه‌ی عملکردشان دوباره برنامه‌ریزی خواهد شد.

  1. بیمفورمینگ، یک روش پردازش سیگنال است که به منظور ارسال و دریافت سیگنال، در آرایه‌های حسگری از آن بهره گرفته می‌شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Green Captcha Characters Below.