جاسوسی کسب‌وکار برنامه‌های اندرویدی است

کمیته رکن چهارم – ۱۷ هزار برنامه اندرویدی بدون اطلاع کاربران از آن‌ها جاسوسی می‌کنند و اطلاعات قربانیان را می‌فروشند.

برخی برنامه‌های اندرویدی از کاربران جاسوسی می‌نمایند. برخی از این برنامه‌ها از محبوبیت بالایی برخوردارند، اما به‌صورت مخفیانه اطلاعات کاربران را سرقت می‌کنند.

طبق بررسی و اعلام کارشناسان امنیتی برنامه انگری بردز (Angry Birds)، کلین مستر (Clean Master) و ۱۷ هزار اپ اندرویدی دیگر حاوی جاسوس‌افزار بوده و اطلاعات قربانی را بدون اطلاع شخص سرقت می‌کنند.

نحوه کار این جاسوس‌افزارها بدین‌صورت است که حساب و شناسه کاربری یکتا و منحصربه‌فردی را به هر کاربر نسبت داده و بر اساس آن سوابق تمام فعالیت‌های کاربر را حتی در صورت عدم رضایت به کمپانی‌های تبلیغاتی می‌فروشند؛ روندی که کاملاً برخلاف قوانین گوگل است. 

این شناسه یا ID مداوم توسط تمامی برنامه‌های جاسوسی قابل‌خواندن است و حتی در صورت پاک کردن سابقه (کوکی‌ها) نیز برخی توسعه‌دهنده‌ها قادر به رهگیری داده‌های تبلیغاتی خواهند بود. شناسه مذکور شامل ID اندروید دستگاه، آدرس مک و IMEI است که امکان ریست آن‌ها وجود ندارد.

محققان امنیتی تاکنون بیش از ۱۷ هزار اپلیکیشن را تنها در گوگل پلی پیدا کرده‌اند که رفتار جاسوسی از خود نشان می‌دهند و حتی بارها این موضوع را به گوگل هم گزارش داده‌اند. تنها در مورد همین اپ‌هایی که گفتیم تقریباً ۵ ماه پیش یک گزارش به گوگل داده شده اما هنوز اقدامی از سمت گوگل انجام نشده است.

ازجمله پرطرفدارترین و پردانلودترین برنامه‌های گوگل پلی که رفتار جاسوسی از خود نشان می‌دهند می‌توانیم به بازی انگری بردز، برنامه Audible، برنامه کلین مستر که عمر باتری گوشی شما را افزایش می‌دهد، اشاره کنیم. این برنامه‌ها رفتار شما در گوشی را به‌صورت دائمی نگه می‌دارند. جالب است بدانید که تنها برنامه کلین مستر تاکنون روی بیش از ۱ میلیارد گوشی نصب شده است.

این تحقیقات توسط متخصصان امنیت سایبری «موسسه بین‌المللی علوم کامپیوتر» در کالیفرنیا انجام شده و نکته قابل تأمل اینجاست که جاسوسی سایبری به روندی مرسوم و عادی تبدیل شده و هیچ فعالیتی برای مقابله با آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.