پرداخت مالیات، با فن‌آوری بلاکچین

کمیته رکن چهارم – استان گوانگ دونگ در چین، به عنوان مرکز فناوری بلاکچین این کشور، میزبان نخستین پلتفرم پرداخت الکترونیکی مالیات از شهروندان چینی خواهد شد.

 بلاکچین -که یکی از جدیدترین فناوری‌های مدرن و نوین در جهان امروز به شمار می‌رود- مورد استقبال بی‌نظیری ازسوی دولت‌های مختلف و شرکت‌های تکنولوژی قرارگرفته است و در صنایع و حوزه‌های مختلفی همچون بانکداری و شهرهای هوشمند به کار می‌رود.

اگر بخواهیم فناوری بلاکچین را تعریف کنیم، باید بگوییم که بلاکچین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن، اطلاعات مختلف به صورت بلوک‌های هم شکل طبقه‌بندی می‌شوند. اگر واضح‌تر بخواهیم تفاوت اصلی و عمده این نوع ویژه از شبکه به هم پیوسته را با شبکه اینترنت عادی عنوان کنیم، باید به نحوه ذخیره سازی اطلاعات اشاره نماییم. این بدان معنا است که اطلاعات رد و بدل شده در شبکه اینترنت عادی، به‌صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند. این داده ها، توسط هکرها و نهادهای ذی‌ربط، قابل دسترسی و ردیابی هستند. این در حالی است که اطلاعات منتقل شده در شبکه بلاکچین، امکان دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد، یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند.

در واقع به زبان ساده می‌توان این چنین بیان کرد که بلاکچین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به صورت هم‌زمان، داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شوند که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و در عین‌ حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت. از مهم‌ترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاکچین، باید به ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده همچون بیت کوین اشاره کرد.

اینک تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشرشده در وب سایت «cointelegraph» نشان می‌دهد که استان گوانگ دونگ، به عنوان یکی از استان‌های بزرگ واقع در جنوب شرقی چین، میزبان فناوری بلاکچین شده است و کارشناسان و متخصصان فعال در این حوزه، پلتفرمی را توسعه داده اند تا به‌واسطه آن، شهروندان چینی بتوانند به روش نوینی، مالیات خود را به نهادهای دولتی مربوط پرداخت کنند. بدین ترتیب، این استان، نخستین استان در چین است که میزبان پلتفرمی نوین، مبتنی بر فناوری بلاکچین برای پرداخت الکترونیکی مالیات به شمار می‌رود.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه بلاکچین بر این باورند که این فناوری، قادر است از کلاه‌برداری و پول‌شویی نیز تا حد زیادی جلوگیری کند؛ چراکه تمام اطلاعات مرتبط با معاملات و تبادلات انجام‌شده به‌صورت اتوماتیک در آن درج می‌شوند و همه نیز قادر خواهند بود به آن دسترسی داشته باشند.

منبع: ایسنا

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.