تسریع پیشرفت‌های محاسبات کوانتومی، با ابزار جدید اینتل

کمیته رکن چهارم – اینتل اولین ابزار خود را برای  اعتبارسنجی و آزمایش کیوبیت‌های محاسبات کوانتومی، معرفی کرد.

اینتل نخستین ابزار اعتبارسنجی و آزمایش کیوبیت‌های مورد استفاده در برآوردهای کوانتومی را به نام پروبر ویفر کرایوژنیک (Cryogenic Wafer Prober) معرفی کرد. پروبر ویفر، اولین ابزاری است که می‌تواند به‌طور بالقوه، در فرآیند جمع‌آوری و تست اطلاعات کیوبیت‌ها، تغییرات اساسی ایجاد کند.

به گزارش شرکت تجاری «Business Wire»، این ابزار، خصوصاً برای تسریع توسعه راه‌حل‌های محاسبات کوانتومی، طراحی شده است. محققان می‌توانند از ابزار یادشده، برای آزمایش کیوبیت‌ها، در ویفرهای ۳۰۰ میلی‌متری، در دمای صفر درجه کلوین استفاده کنند.

جیم کلارک (Jim Clarke)، مدیر سخت‌افزار کوانتومی اینتل گفت:

 

ما با توجه به تخصص خود در فناوری پردازش ترانزیستور، به ایجاد فرآوری حجم بالای ۳۰۰ میلی‌متری و خط آزمایش برای کیوبیت‌های نیمه‌هادی چرخشی، نیاز داریم.

 

دسترسی و گرد‌آوری اطلاعات، بزرگ‌ترین چالش‌ برآوردهای کوانتومی امروز هستند. درحال حاضر، هر پردازنده تازه کوانتومی، ماه‌ها آزمایش را در یخچال‌های رقیق‌سازی، برای مشخص نمودن مواردی که کار می‌کنند و آن‌هایی که از کار افتاده‌اند، تحمل می‌کند.

ابزار بالا، با همکاری «Bluefors» و «Afore»، رؤسای دستگاه‌های یخچال رقیق‌کننده فاقد مخلوط سرمازا و سامانه‌های میکروالکترومکانیکی ساخته شده است. اینتل با ۲ شریک خود، برای ایجاد ابزاری با ویژگی عملکرد پرشتاب الکتریکی، به منظور فعالیت در دامنه کوانتومی، همکاری می‌کند.

مزایای صرفه جویی در زمان کاربردی این ابزار، از بزرگ‌ترین امتیازات موردنظر، به‌شمار می‌روند. جمع‌آوری داده‌هایی مانند: نویز کوانتومی، کیوبیت‌های چرخشی و کیفیت نقطه کوانتومی –که هفته‌ها زمان‌، صرف آن‌ها شد– اکنون در عرض چند دقیقه، انجام می‌شوند.

نخستین پروبر ویفر کرایوژنیک، در فضای باز «Oregon» اینتل، نصب خواهد شد و برای تحقیق و توسعه فناوری‌های گوناگون کوانتومی، بهره گیری می‌شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.