ترویج فناوری کلید کوانتومی توزیع شده

کمیته رکن چهارم – پژوهشگران سنگاپور، به منظور افزایش سطح امنیت سایبری، درحال توسعه کلیدهای کوانتومی توزیع شده هستند.

پژوهشگران مرکز فناوری‌های کوانتومی سنگاپور (Centre for Quantum Technologies)، به منظور تقویت امنیت سایبری، سرگرم توسعه روشی برای درهم تنیدگی ذرات نور هستند.

پروژه یادشده، توسط آزمایشگاه تحقیق و توسعه امنیت سایبری سینگتل دانشگاه ملی سنگاپور۱ رهبری می‌شود که از مدت‌ها قبل در زمینه رایانش و امنیت کوانتومی تحقیق می‌کند.

محققان ادعا می‌کنند که تاکنون موفق شده‌اند دقت و فاصله‌ی برقراری ارتباط کوانتومی غیرقابل هک تجاری را در بستر فیبر نوری به ۱۰ کیلومتر در ساعت برسانند.

فناوری مورد استفاده، کلید کوانتومی توزیع شده (Quantum Key Distribution) نام دارد. این فناوری، از ذرات زیر اتمی در هم تنیده شده -که در هم تنیدگی کوانتومی نام دارند- بهره می‌برد و به کمک آن‌ها می‌تواند کلیدهای رمزنگاری غیرقابل هک ایجاد کند. در بستر فیبر نوری با تشخیص فوتون‌ها، کلیدها ایجاد می‌شوند. داده‌ها و کلیدهای رمزنگاری شده در این بستر، غیرقابل هک هستند.

محققان شرح دادند که با توجه به نتایج تحقیقات، آن‌ها یک‌قدم به تجاری‌سازی کلید کوانتومی توزیع شده با اهداف امنیت سایبری نزدیک‌تر شده‌اند. همچنین می‌توان به منظور ایمن‌سازی عملیات زمان واقعی مانند تراکنش‌های مالی، از این دستاورد بهره گرفت.


  1. NUS-Singtel Cyber Security Research & Development Laboratory

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Red Captcha Characters Below.