گسترش همکاری‌های تسلا و انویدیا

کمیته رکن چهارم – انویدیا یک کامپیوتر هوش مصنوعی برای ماشین‌های TESLA تولید کرده است.

خودروهای هوشمند و به واقع اتومبیل‌های مدرن امروزی، چیزی فراتر از پراید یا پژو هستند که چندین دهه از معرفی آن‌ها می‌گذرد. انواع سامانه‌های هوشمند در این خودروها به کار رفته و با یک کامپیوتر تمام عیار روبرو هستیم که حتی در بخش‌های سخت‌افزاری نیز در حال پیشرفت چشمگیری هستند.

در همین راستا کمپانی نام آشنای TESLA به تازگی اعلام کرده است که برای استفاده از خودروهای هوشمند خود، مجدداً با NVIDIA وارد همکاری شده است. تسلا به دنبال یک کامپیوتر هوش مصنوعی (AI) با سرعت و تلورانس خطای بسیار پایین است که ویژگی‌هایی ازجمله Autopilot را برعهده‌گرفته و خیال تسلا را از بابت خودروهای هوشمند راحت شده است.

تسلا درگذشته از کامپیوترهای NVIDIA DGX برای اهداف خاص در خودروهای خود استفاده کرده و اینک یک کامپیوتر FSD با ۲ تراشه پردازشی را مورداستفاده قرار می‌دهد. Tesla FSD یک FPGA با ۲۵۰ میلیون گیت است که از ۶ میلیارد ترانزیستور تولید شده است. ابعاد تراشه‌های پردازشی ۲۶۰ میلی‌متر مربع بوده و آن‌ها در فرایند ۱۴ نانومتری تولیدشده‌اند. این کامپیوتر از ۳۲ مگابایت حافظه کش SRAM استفاده کرده و شامل یک CPU، یک GPU، حافظه، ISP و کدک پخش H.265 است.

این کامپیوتر از حافظه‌های رم LPDDR4 استفاده کرده و پهنای باند آن به ۶۸ گیگابایت در ثانیه می‌رسد. پردازنده‌های سیگنال تصویری که دارای خطوط ۲۴ بیتی هستند که می‌توانند در هر ثانیه، ۱ گیگاپیکسل را پردازش نمایند. هر ۲ تراشه روی برد با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز فعال هستند. بر روی این برد قطعات پردازشی دیگر ازجمله پردازنده‌های Arm A72 64-bit با سرعت ۲٫۲ گیگاهرتز و  یک تراشه گرافیکی ۱ گیگاهرتزی نیز موجود هستند.

منبع: سخت افزار مگ

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.