نیروی هوایی آمریکا در آستانه آزمایش یک فناوری جدید

کمیته رکن چهارم – گارد ملی هوایی ایالات‌متحده، آماده تست یک فناوری جدید، موسوم به «BriteCloud» است.

گارد ملی هوایی ایالات‌متحده آماده تست فناوری نسل بعدی است که ابتدا در انگلیس برای محافظت از هواپیمای سلطنتی نیروی هوایی در برابر موشک‌های پیشرفته راداری طراحی شده بود.

شرکت ایتالیایی صنعتی لئوناردو، ماه می ۲۰۱۹ اعلام کرد که این فناوری جدید فعال به نام «BriteCloud» طبق برنامه آزمایش تطبیقی خارجی (FCT) وزارت دفاع برای مشخص کردن مسیر نیروی دریایی و هوایی ایالات‌متحده در به‌ کارگیری این فناوری در ناوگان‌های جنگنده ارزیابی خواهد شد.

به گفته مقامات لئوناردو، فناوری جدید در جنگنده‌های اف-۱۶ (F-16) آزمایش خواهد شد.

جان مک‌کالاگ (Jon McCullagh)، رئیس کمپین‌های راهبردی جنگ الکترونیک لئوناردو گفت:

 ما با همکاری «Selex Galileo»، به عنوان زیرمجموعه شرکت خودمان در ایالات‌متحده آزمایش را در تابستان امسال شروع خواهیم کرد. آزمون‌ها، در محدوده گارد هوایی ملی آمریکا انجام خواهند شد. در ابتدا ارزیابی زمینی به کمک تست سخت‌افزاری در حلقه و پس از آن آزمایشات پرواز انجام می‌شوند.

 

مک‌کالاگ اظهار داشت:

 با فرض مثبت بودن نتایج – همان‌طور که در تمام آزمایشات قبلی مشاهده کردیم – به این نتیجه خواهیم رسید که گارد ملی هوایی آمریکا فناوری BriteCloud را وارد سرویس خود خواهد کرد.

 

فناوری یاد شده می‌تواند از نشانه‌های موجود یا پخش‌کننده‌های کم‌ارزش – با کاهش نیاز به کار پرهزینه – خارج شود و تکینک‌های حافظه فرکانس رادیویی دیجیتال (DRFM) را استفاده کند؛ بدین معنا که سیگنال‌های موشک راداری را به‌صورت دیجیتال می‌گیرد و با تجزیه‌وتحلیل آن‌ها در برابر مجموعه تهدیدات موجود، سیگنال جعلی را برای پنهان کردن هواپیمای هدف منتشر می‌کند.

دلیل منحصربه‌فرد بودن فناوری توسعه یافته در بریتانیا این است که یک غلاف پارازیت کوچک کاربردپذیر از هواپیما خارج می‌شود که فواصل خطا را نسبت به سیستم‌های فریبنده نسل فعلی یا پوسته نسل قدیمی‌تر افزایش می‌دهد.

رئیس کمپین‌های راهبردی جنگ الکترونیک لئوناردو توضیح داد:

 مزیت اصلی BriteCloud، کاربردپذیری آن است که باعث ایجاد فاصله قابل توجه میان خودش و هواپیما می‌شود و با دورتر کردن موشک‌ها اجازه می‌دهد تا خلبان تنها روی سیستم فریبنده رادار یا پارازیت دهنده متکی باشد.

 

فناوری مذکور، تنها سیستم فریبنده دورتر مدرن است که به‌صورت عملی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ادعا، منافع مقامات وزارت دفاع ایالات‌متحده را تحت تأثیر قرار داده است. در دهه ۱۹۸۰، ارتش آمریکا روی توسعه سیستم فریبنده کاربردپذیر «GEN-X» سرمایه‌گذاری کرد، اگرچه مک‌کالاگ معتقد است که این سیستم از فناوری تکرارکننده آنالوگ ساده استفاده می‌کند که بعید است بتواند سیستم‌های تهدید مدرن را فریب دهد.

وی افزود: 

 «BriteCloud» از فن‌آوری‌های جدید توسعه یافته مانند: طراحی باتری پیشرفته و الکترونیک کوچک شده استفاده می‌کند تا تکنیک‌های مؤثر در برابر حتی پیشرفته‌ترین تهدیدات در میدان نبرد گسترش یابند.

 

نیروی هوایی ایالات‌متحده در حال آماده‌سازی برای درگیری و فرستادن هواپیما به فضاهای هوایی بسیار پرمخاطره هستند. در درگیری‌های آتی، خلبانان از سیستم‌های موشکی پیشرفته زمین به هوای راداری مانند «S-400» در روسیه و هواپیمای جنگنده دشمن مسلح به موشک‌های هوایی با برد طولانی استفاده خواهند کرد.

لئوناردو همچنین یک نوع فناوری BriteCloud با قدرت بالای ۵۵-T توسعه داد که به‌طور خاص برای حفاظت از هواپیماهای بزرگ‌تر مانند: حمل‌کننده‌ها یا پلتفرم‌های هشدار هوابرد طراحی شده است.

سال گذشته، نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا این فناوری را برای ناوگان هواپیمای جنگنده تورنادو «GR4» به‌کار برد که تا زمان بازنشستگی در ماه مارس ۲۰۱۹ به عنوان بخشی از عملیات شادِر (Shader) در خاورمیانه به منظور هدف قرار دادن داعش استفاده می‌شد. این سرویس در حال حاضر فناوری را برای «Eurofighter Typhoon» اجرا می‌کند که در ابتدا پخش‌کننده‌های ۵۵ میلی‌متر موجود هواپیما را استفاده خواهد کرد، اما در آینده سیستم جدید پخش‌کننده هوشمند از ساب (Saab)، تولید کننده سوئدی وارد می‌شود. مک‌کالاگ در مورد ادغام RAF Typhoon نظر خاصی نداد.

BriteCloud، قطر ۵۵ میلی‌متر و ظاهری شبیه به قوطی سودا با یک باله یا یک‌تکه فاکتور متناسب با سیستم پخش‌کننده ۲۱۸ دارد. مورد دوم روی اف-۱۶ به عنوان سیستم ضد اندازه‌گیری «AN/ALE-47» استفاده می‌شود.

برنامه‌های دیگر – که با آزمایش تطبیقی خارجی در سال مالی ۲۰۱۹ مواجه خواهند شد – شامل یک دوربین مادون‌قرمز موج متوسط اسرائیلی طراحی شده برای وسایل نقلیه بدون سرنشین و یک سونار روزنه ترکیبی کانادایی برای شناسایی مین هستند.
 

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Blue Captcha Characters Below.