تقویت شبکه داده های تاکتیکی از طریق فضا

کمیته رکن چهارم -نیروی هوایی آمریکا قصد دارد با ارسال ماهواره به فضا، شبکه‌ی تاکتیکی انتقال داده‌های موجود را تقویت کند تا بتوان از هر نقطه‌ای از جهان به آن دسترسی پیدا کرد.

 نیروی هوایی آمریکا قصد دارد در پایین‌ترین مدار زمین، لئو (LEO)، از ماهواره‌ای کوچک استفاده کند. هدف از این کار کمک به سربازان حاضر در میدان نبرد است تا بتوانند با محلی خارج از دید خود، به برقراری ارتباطات تاکتیکی بپردازند.

ماهواره یاد شده در پایانه لینک ۱۶ (Link 16)، به کار گرفته خواهد شد. لینک ۱۶ یک شبکه اتصال داده تاکتیکی است که محل قرارگیری نیروی‌های خودی و دشمن مانند جنگنده‌ها، کشتی و نیروی‌های زمینی را در لحظه مشخص کرده و به اشتراک می‌گذارد. فرماندهان نظامی از این بستر به عنوان ابزاری حیاتی برای تشخیص دوست و دشمن بهره می‌گیرند.

با وجود این، بستر مذکور تنها قادر است به برقراری ارتباطات موجود در خط دید خود اقدام کند؛ بنابراین نیروهایی که در محدوده آن قرار ندارند نمی‌توانند درک مناسب و کاملی از میدان نبرد به دست آورند. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد با استفاده ماهواره یاد شده، این محدودیت را برطرف کند.

ویاست (Viasat)، شرکت مخابراتی آمریکایی، در تاریخ ۲۲ می اعلام کرد در قالب برنامه «وسایل نقلیه فضایی XVI آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی» (Air Force Research Laboratory Space Vehicles XVI)، به منظور توسعه اولین نمونه از شی‌ء فضایی لینک ۱۶، قراردادی ۱۰ میلیون دلاری را با نیروی هوایی آمریکا امضا کرده است. ماهواره مذکور در مدار لئو قرار گرفته و در داخل «شبکه قابل تطبیق هیبریدی» (hybrid adaptive network) ویاست به کار گرفته می‌شود. این ویژگی امکان برقراری ارتباطات از سرتاسر جهان را برای کاربران لینک ۱۶ فراهم می‌کند.

مقامات ویاست گفتند:

 ماهواره طراحی شده توسط این شرکت، به منظور تقویت آگاهی موقعیتی جنگجویان، از طریق گسترش شبکه لینک ۱۶ به کار گرفته می‌شود. این کار با استفاده از شبکه‌ای از ماهواره‌ها انجام می‌گیرد که دسترسی بیشتری را به قابلیت‌های لینک ۱۶ در محیط‌های خشن و میدان نبرد فراهم می‌کند.

 

این انتظار وجود دارد که ماهواره‌ی یاد شده در تابستان سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.

منبع : سایبربان

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Type The Green Captcha Characters Below.