معرفی تراشه اینترنت اشیاء سونی

کمیته رکن چهارم -تراشه جدید اینترنت اشیاء سونی با قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات تا ۹۶ کیلومتر معرفی شد.

یکی از بزرگترین معضلاتی که در سر راه هوشمندسازی و اضافه کردن قابلیت کنترل به دستگاه‌ها در زندگی ما وجود دارد بحث ارتباطات است و نمی‌توان دستگاه‌هایی با رنج ارتباطی بسیار زیاد ساخت. اما ایده جدید سونی اجازه می‌دهد بتوان به هر دستگاهی قابلیت ارتباط با دیگران تا فاصله ۹۶ کیلومتری را بدون محدودیت داد.

تا پیش از این سه راهکار معمول برای ارتباط دستگاه‌ها در پلتفرم‌های اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار می‌گرفتند که عبارت بودند از وای فای، بلوتوث و ارتباطات سلولی که بر پایه سیم‌کارت و شبکه‌های مخابراتی بنا نهاده شده بودند. دو مورد اول مشکل بعد مسافت دارند و نمی‌توانند دستگاه‌ها را زیاد از بستر مادر دور کنند. اما برای گزینه سوم مشکل هزینه مطرح است و به همین دلیل نمی‌توان برای ارتباط طولانی، مداوم و مستمر، هزینه دستگاه را چندان پایین نگه داشت.

همواره این نیاز احساس می‌شود که دستگاه‌ها را بتوان بدون صرف هزینه زیاد به یکدیگر متصل کرد و در این راه، باید به دنبال ایده‌ای دیگر بود.

به گزارش انگجت، در این زمینه شرکت سونی یک روش را به ما یاد داده که شاید تا پیش از این کمتر به آن توجه می‌نمودیم. در این روش تراشه‌ای با قابلیت استفاده از شبکه‌های ارتباطی رادیویی در فرکانس‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند که نیاز به آنتن‌های بزرگ ندارند و در عین حال میزان توان مصرفی نیز در آنها پایین خواهد بود.

این راهکار که سونی آن را LPWA مخفف عبارت «ارتباط سطح گسترده با توان پایین» است نامیده و در بستر ELTRES که توسط خود شرکت توسعه داده شده کار خواهد کرد. این تراشه می‌تواند حتی کار در شرایط و بستر با نویز بالا را نیز تضمین کند و برایش مهم نیست که دستگاه‌ها حالت ایستا داشته باشند و یا حتی با سرعت بسیار بالا مانند خودروهای هوشمند متحرک باشند.

در توصیف ویژگی‌های این تراشه که CXM1501GR نام‌گذاری شده، امکان استفاده از شبکه ELTRES مطرح شده و همچنین این تراشه به سیستم داخلی شناسایی ارتباط GPS/GNSS نیز برای استخراج اطلاعات زمانی و موقعیت جغرافیایی نیز مجهز شده است و می‌تواند به صورت خودکار مکان خود را نیز شناسایی کرده و به شبکه گزارش دهد.

به هر حال سونی ایده جذابی را مطرح کرده ولی در حال حاضر هنوز این شبکه و ساختار در ژاپن در دسترس است و برای گسترش آن باید دیگر شرکت‌ها با سونی همکاری بیشتری داشته باشند. انتظار داریم در آینده نزدیک خبرهای بیشتری از شبکه سنسورهای هوشمند مانند که دیگر تعریف سنسور را نیز بسیار گسترش داده و به شبکه کنترل با توان پایین تبدیل می‌کنند بشونیم.

منبع: شهر سخت افزار

درباره نویسنده

پست های مرتبط

پاسخ دهید


خبرگزاری هرانا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Type The Red Captcha Characters Below.